Zuiderveld

Als onderdeel van de Waalsprong is de gemeente bezig met de ontwikkeling van Zuiderveld. Zuiderveld is een diverse wijk, qua (type) woningen en qua openbare ruimte. Het is een groene wijk met veel aandacht voor de natuurlijke beleving. Op deze pagina vindt u informatie over de ontwikkeling in het gebied.

NIEUWS 2024-11-15 Bewonersbijeenkomst Zuiderveld Oost
Aan de oostkant van Zuiderveld West ligt het projectgebied voor de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk. We willen bewoners en overige belanghebbenden graag uitnodigen om hun te
informeren over deze ontwikkeling. 
Wanneer?
Donderdag 28 november. Inloop: 20.00 uur. Start: 20.15 uur. Einde: 21.30 uur.
Waar?
De Klif, Pijlpuntstraat 1 te Nijmegen

NIEUWS 2024-04-18 Aanpassen bouwinrit Fase 3
Vanaf de Griftdijk bestaat een bouwinrit naar Zuiderveld. Een dergelijke bouwinrit zorgt ervoor dat we bouwverkeer scheiden van het gewone verkeer. Dit zorgt voor meer veiligheid voor alle verkeergebruikers.

De bouwinrit kruist het fietspad waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan. Om de veiligheid van de fietsers te vergroten wordt het fietspad ter hoogte van de bouwinrit wat verhoogd aangelegd. Dit zorgt ervoor dat chauffeurs de fietsers eerder zien. Daarnaast zorgt het ervoor dat de vrachtwagen omhoog in plaats van omlaag gaat. Dit zorgt voor snelheidsvermindering dat ook bijdraagt aan de veiligheid van de fietser.

De planning is dat deze werkzaamheden volgende week starten. Aannemer Van venrooij, de aannemer die deze werkzaamheden gaat uitvoeren, is hier ongeveer twee weken mee bezig. Het verhoogde fietspad blijft bestaan zo lang er werkzaamheden in Zuiderveld West plaatsvinden. Daarna wordt bekeken of de situatie blijft of dat het fietspad weer verlaagd wordt naar de oorspronkelijke vorm.

NIEUWS 2024-11-21
We gaan nu naar het einde van het jaar. De huizen in fase 3C zijn bijna klaar. We zijn ook bezig met de voorbereidingen voor Zuiderveld Oost. In de nieuwsbrief van het 4e kwartaal vertellen we u over:
- Bouwactiviteiten fase 3
- Grote wadi en het planten van groen
- Zuiderveld Oost
- Spitsknip Griftdijk Noord wordt 24-uursknip
- Mijnwijkplan

NIEUWS 2024-12-09 Bewonersavond Zuiderveld-Oost
Op donderdagavond 28 november gaf projectleider Frank Engelen een presentatie in de theaterzaal van de Klif. Hij sprak met bewoners over de nieuwe woonwijk Zuiderveld Oost.
De presentaties en het verslag zijn als bijlage terug te vinden.

Nieuwsbrief
Elk kwartaal brengen wij een nieuwsbrief uit. Hierin wordt u op de hoogte gebracht van belangrijke ontwikkelingen in Zuiderveld. Naast huis-aan-huis verspreiding kunt u onder het kopje ‘Bestanden’ de nieuwsbrieven teruglezen. 

Initiatiefnemer

Deelnemers

Er zijn nog geen deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Zuiderveld Oost beroerd ontsloten met OV – De nieuwbouwwijk Zuiderveld Oost dreigt geen eigen bushalte te krijgen. Bewoners moeten dan vele honderden meters lopen naar de dichtstbijzijnde haltes P+R Nijmegen Noord (aan de Ovatonde) of Oude Groenestraat (aan de Griftdijk). Volgens de gemeente gaat de provincie Gelderland over het OV. Dat is maar het halve verhaal: de gemeente gaat als wegbeheerder over zaken als haltes en korte en veilige loop- en fietsroutes naar die haltes. In het kader van het gemeentelijk STOMP-beleid – Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten en Personenauto, in díe volgorde: eerst actieve mobiliteit (lopen en fietsen), dan collectief vervoer (OV) en vervolgens individueel vervoer – verdient de bus een betere plek. Om te voorkomen dat iedereen meteen met de auto gaat en alle wegen naar de A15 en A325 nog drukker worden, moet de gemeente zich natuurlijk sterk maken voor beter OV voor Zuiderveld Oost: de eerste paal een haltepaal.

Antwoord

Zuiderveld Oost beroerd ontsloten met OV – De nieuwbouwwijk Zuiderveld Oost dreigt geen eigen bushalte te krijgen. Bewoners moeten dan vele honderden meters lopen naar de dichtstbijzijnde haltes P+R Nijmegen Noord (aan de Ovatonde) of Oude Groenestraat (aan de Griftdijk). Volgens de gemeente gaat de provincie Gelderland over het OV. Dat is maar het halve verhaal: de gemeente gaat als wegbeheerder over zaken als haltes en korte en veilige loop- en fietsroutes naar die haltes. In het kader van het gemeentelijk STOMP-beleid – Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsdiensten en Personenauto, in díe volgorde: eerst actieve mobiliteit (lopen en fietsen), dan collectief vervoer (OV) en vervolgens individueel vervoer – verdient de bus een betere plek. Om te voorkomen dat iedereen meteen met de auto gaat en alle wegen naar de A15 en A325 nog drukker worden, moet de gemeente zich natuurlijk sterk maken voor beter OV voor Zuiderveld Oost: de eerste paal een haltepaal.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 26-09-2023