Laan van Scheut

De bewoners van de Laan van Scheut en omgeving ervaren op dit moment overlast van het laden en lossen voor de HAN in combinatie met de grote aantallen fietsers die daar dagelijks rijden. De zorg was dat de overlast bij de invoering van de Zero Emissiezone op de campus nog groter zou zijn. Daarom zouden veel bewoners graag zien dat de straat onderdeel wordt van de zone. Om verschillende redenen ziet de gemeente dat niet als dé oplossing voor de ervaren overlast, maar we denken dat een andere inrichting wel kan bijdragen aan een betere verkeerssituatie daar.

Op 9 oktober 2024 hebben we met een grote groep bewoners de knelpunten geïnventariseerd en suggesties opgehaald voor verbetering. In de maand november hebben we verkeerstellingen laten uitvoeren. Ook hebben we voor deze periode de slagboomgegevens van de HAN bijgehouden.

Met al deze input zijn gemeente en HAN aan de slag gegaan. De HAN heeft gekeken wat ze kunnen doen aan de routering in hun garages en is momenteel aan het uitzoeken welke afspraken gemaakt kunnen worden m.b.t. de (spreiding van) bevoorrading. De gemeente heeft zich vooral gefocust op mogelijke aanpassingen aan de inrichting van de straat. De eerste ideeën hiervoor hebben we op 20 maart gepresenteerd aan de bewoners.

Uit de verkeerstelingen komt naar voren dat de Laan van Scheut met 2210 motorvoertuigen per etmaal onder de 2500 auto’s zit van een gemiddelde woonstraat. Wel rijden er veel fietsers door de straat. Daarmee is de straat heel geschikt om in te richten als fietsstraat. Dat betekent dat de auto hier te gast is en zich aan moet passen aan de fietser.

Voorstel inrichting straat

De gemeente heeft een eerste schets uitgewerkt met daarin 4 uitgangspunten voor een nieuwe inrichting en die voorgelegd aan de aanwezige bewoners.

- Inrichting als fietsstraat met een gestrate overrijdbare middenstrook
- Toevoegen voetpad voor het appartementengebouw
- Invoeren stopverbod
- Een andere aansluiting van het Pagodepad bij de oversteek bij de Groenewoudseweg. De haakse parkeerplaatsen bij de HAN maken plaats voor langsparkeren. Dat is veiliger omdat automobilisten dan beter zicht hebben op de fietsers. De HAN levert hiervoor ca. 30 parkeerplaatsen in.

Deze vier uitgangspunten konden rekenen op heel breed draagvlak en zullen verder worden uitgewerkt in overleg met een klankbordgroep van bewoners.

In- en uitrit HAN garage en laden en lossen

Tijdens de bijeenkomst van 9 oktober hebben veel bewoners gevraagd om de in- en uitrit van de HAN-garage af te sluiten of eenrichtingverkeer te maken. Ook is gevraagd of er gekeken kon worden naar de expeditietijden.

De gemeente en de HAN hebben samen gekeken of het mogelijk is om het verkeer via de Kapittelweg te laten rijden. Dat is om twee redenen onwenselijk:

- De auto’s rijden dan via het binnenterrein van de HAN waar ook veel wordt gelopen en gefietst, bovendien vinden er op het terrein onderdelen van lessen plaats. Het is onmogelijk om hier binnen de beschikbare ruimte een veilige situatie te creëren. 

- Op dit moment is het al moeilijk om aan de kant van de Kapittelweg de parkeergarage in en uit te rijden. Nu staan hier al dagelijks verkeersregelaars tijdens de spitstijden om dit te faciliteren. Als hier ook nog de auto’s bijkomen die nu via de Laan van Scheut de garage inrijden, zou het verkeer op de Kapittelweg terugslaan naar de Heyendaalseweg en zou het verkeer op dit kruispunt vastlopen.

Met de leveranciers van de HAN is overlegd over de mogelijkheden om op andere tijden te leveren, zodat leveringen niet tijdens de verkeersspits plaatsvinden. Waar dat mogelijk is, wordt dat nu al gedaan. Alleen voor broodjes en verse levensmiddelen is leveren later op de ochtend geen optie. Hier gelden bovendien allerlei wettelijke regels voor afstanden dus leveren elders op het terrein is ook niet mogelijk. Voor de korte termijn worden waar mogelijk afspraken gemaakt met leveranciers. Voor de langere termijn kunnen er bij het afsluiten van nieuwe contracten afspraken worden gemaakt. Daarnaast werkt de HAN, net als de andere instellingen op de campus aan bundeling van levering via logistieke hubs aan de rand van de stad. Dat betekent dat er op termijn ook minder expeditieverkeer zal komen.

Vervolg

De komende tijd wordt in overleg met de klankbordgroep van bewoners het ontwerp verder uitgewerkt binnen de vier bovengenoemde uitgangspunten. We streven ernaar de straat in 2026 aan te pakken. In dat jaar staat de straat namelijk op de planning voor onderhoud.

Initiatiefnemer

Deelnemers

Er zijn nog geen deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Idee is ingestuurd op 10-03-2025