Gebiedsvisie Campus Heijendaal

Alvast kennis nemen van de concept gebiedsvisie Campus Heijendaal?

Op 26 augustus 2024 vond de vierde bijeenkomst plaats over de gebiedsvisie voor Campus Heijendaal. Tijdens deze bijeenkomst hebben we de concept gebiedsvisie toegelicht en besproken met gebruikers van de campus en inwoners en organisaties op en in de omgeving van het gebied. Onder het kopje ‘bestanden’ is de presentatie te vinden die we voor deze toelichting hebben gebruikt. 

Webinar terugkijken

De concept gebiedsvisie voor Campus Heijendaal is ook toegelicht in een webinar op 26 juni 2024. De presentatie die is gebruikt voor dit webinar kunt u vinden onder het kopje ‘bestanden’. Ook is het mogelijk om het webinar terug te kijken. Dat kan  via de volgende link: webinar terugkijken

Aanleiding

De instellingen op Campus Heijendaal (Radboud Universiteit, Radboudumc en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en de gemeente Nijmegen hebben de wens om Campus Heijendaal verder te ontwikkelen tot een toegankelijk en duidelijk herkenbaar gebied voor haar gebruikers en de stad en met maatschappelijke betekenis voor de regio en ver daarbuiten. De partijen hebben daarom afgesproken om samen te werken aan een gezamenlijk toekomstbeeld voor het campusgebied, dat noemen we een gebiedsvisie. In de gebiedsvisie staan afspraken op hoofdlijnen over de inrichting van het gebied, voor de middellange (2030) en lange termijn (2040).

Campus Heijendaal is het geheel van de gronden en gebouwen van Radboud Universiteit, Radboudumc en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Campus Heijendaal ligt aan twee belangrijke hoofdwegen van de stad Nijmegen, de Sint Annastraat en de Heyendaalseweg. Het Radboudumc ligt vooral aan de Sint Annastraat terwijl de universiteit haar gezicht met name aan de Heyendaalseweg heeft. Aan de noordoostzijde van het terrein ligt de spoorlijn Nijmegen–Venlo en station Nijmegen Heyendaal. De gebouwen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen staan tussen de Kapittelweg en dit spoor. Langs het spoor ligt een vrije busbaan die de campus rechtstreeks met station Nijmegen verbindt (rondje Heyendaal). De terreinen van de campuspartners samen vormen het plangebied.

Belangrijkste opgaven gebiedsvisie

Door samen te werken aan een toekomstplan kan de ruimte beter worden benut en kunnen plannen beter op elkaar worden afgestemd. De belangrijkste doelstellingen die we uitwerken in de gebiedsvisie, zijn:

• Levendigheid en verblijfsklimaat van het gebied vergroten zodat Campus Heijendaal naast een plek om te studeren, onderzoeken en zorg te ontvangen ook steeds meer een plek wordt voor innovatieve bedrijvigheid, verblijven, wonen en ontmoeten. Dit met oog voor de balans tussen rust en reuring en sociale veiligheid op de campus.

• Versterken van de fysieke en ecologische verbindingen tussen Campus Heijendaal, de naastgelegen buurten en de rest van de stad zodat Campus Heijendaal nog meer een levendig onderdeel wordt van de stad en de stedelijke natuur.

• Versterken van de onderlinge samenhang en gezamenlijke (groene) identiteit van het gebied zodat het gebied als één campus aanvoelt en functioneert. Dit draagt bij aan de ruimtelijke kwaliteit, verblijfskwaliteit en de toekomstbestendigheid van het gebied.

• Duurzaam verbeteren van de bereikbaarheid van, naar en op de Campus met de focus op duurzame mobiliteit en bedrijven voor onderzoek, onderwijs en zorg (maatschappelijke impact) verder kan worden vergroot. 

• Vergroten van de toekomstbestendigheid van de campus op het gebied van energie, klimaatadaptatie en circulariteit van gebouwen en openbare ruimtes.

Participatie met belanghebbenden

We zijn ons ervan bewust dat de plannen die we voor Campus Heijendaal in de gebiedsvisie maken impact hebben op inwoners en organisaties in onze stad en gebruikers van het gebied. Deze belanghebbenden willen wij via participatie een stem geven bij het opstellen van de gebiedsvisie. Om dit op een goede manier te doen, hebben we een participatieplan gebiedsvisie Campus Heijendaal opgesteld waarin we beschrijven wat we via participatie willen bereiken, wat de belangrijkste thema’s voor participatie zijn, wie de belanghebbenden zijn en op welke manieren en momenten wij hen willen betrekken.

Onder het kopje ‘Bestanden’ is het participatieplan voor de gebiedsvisie Campus Heijendaal terug te vinden.  

Hoe ziet de participatie eruit?

We organiseren ten minste vier bijeenkomsten voor de omgeving en de gebruikers van het gebied en belangengroepen om input te geven op de plannen die we maken. De eerste bijeenkomst vond plaats op 12 januari 2023. De ideeën en aandachtspunten die wij tijdens deze bijeenkomst hebben opgehaald, hebben we gebruikt om eerste denkrichtingen voor de gebiedsvisie uit te werken.

Deze denkrichtingen hebben we in een aantal themasessies getoetst bij de gebruikers van de campus en bij de bewoners en organisaties uit de omgeving. De eerste sessie over het thema ‘verbindingen en verplaatsingen’ (mobiliteit) vond plaats op 11 juli 2023.  Een tweede werksessie over de thema’s cultuurhistorie & identiteit, groen & klimaat en levendigheid vond plaats op 28 maart 2024.

De input die we in deze verschillende bijeenkomsten ontvangen, gebruiken we bij het uitwerken van de concept gebiedsvisie. In de vierde bijeenkomst, die plaatsvond op 26 augustus 2024, legden we deze concept gebiedsvisie aan belanghebbenden voor. Doel van deze bijeenkomst was het toetsen van de gebiedsvisie bij gebruikers van de campus en inwoners en organisaties uit de omgeving. Hoe beoordelen zij de concept gebiedsvisie en de keuzes die hierin zijn gemaakt? En wat zijn de sterke en minder sterke punten in de visie?

De inbreng van gebruikers en inwoners en organisaties uit de omgeving die wij ontvangen, hebben de status van ‘advies’. Dat wil zeggen dat we de inbreng gebruiken bij het maken van de inhoudelijke keuzes in de gebiedsvisie. Daarbij zullen we toelichten/motiveren hoe we tot deze keuzes zijn gekomen en duidelijk maken welke adviezen we waarom hebben overgenomen en welke waarom niet.

Planning

De planning van het participatietraject hangt samen met de planning van de uitwerking van de gebiedsvisie. Omdat het uitwerken van de gebiedsvisie meer tijd vraagt dan verwacht, is het ons niet gelukt om de oorspronkelijke planning te halen. In het overzicht hieronder staan de belangrijkste momenten in het (participatie)proces op een rij:

-12 Januari 2023, eerste bijeenkomst participatietraject – Deze werksessie heeft plaatsgevonden. Onder het kopje 'Bestanden'  vindt u de presentaties die deze avond zijn gehouden en een document met wat we hebben opgehaald (Opbrengst werksessie 12 januari).    

-11 juli 2023, tweede bijeenkomst participatietraject over denkrichtingen mobiliteit – Deze werksessie heeft plaatsgevonden. Onder het kopje 'Bestanden'  vindt u de presentaties die deze avond zijn gehouden en een document met wat we hebben opgehaald (Opbrengst werksessie 11 juli).   

-28 maart 2024, derde bijeenkomst participatietraject over de denkrichtingen voor de andere thema’s in gebiedsvisie – Thema ‘cultuurhistorie & identiteit, groen & klimaat en levendigheid’– Deze werksessie heeft plaatsgevonden. Onder het kopje 'Bestanden'  vindt u de presentaties die deze avond zijn gehouden en een document met wat we hebben opgehaald (Opbrengst werksessie  28 maart).   

-Q2 2024, vierde bijeenkomst participatietraject over de concept gebiedsvisie - Deze bijeenkomst heeft plaatsgevonden . Onder het kopje 'Bestanden' vindt u de presentaties die deze avond zijn gehouden en binnenkort ook een document met wat we hebben opgehaald.

-Q4 2024, behandeling van gebiedsvisie in colleges van bestuur van de instellingen en college van B&W van de gemeente Nijmegen

-Q1 2025, besluitvorming door de gemeenteraad over de gebiedsvisie.

Besluitvorming

De vier initiatiefnemers maken uiteindelijk samen met het stedenbouwkundig bureau PosadMaxwan de gebiedsvisie voor Campus Heijendaal. De inbreng van gebruikers en inwoners en organisaties uit de omgeving die wij hebben ontvangen, gebruiken wij bij het maken van de inhoudelijke keuzes in de gebiedsvisie. Deze inbreng heeft de status van ‘advies’. Dat wil zeggen dat we toelichten/motiveren hoe we tot keuzes in de gebiedsvisie zijn gekomen en duidelijk maken welke adviezen we waarom hebben overgenomen en welke waarom niet. De inhoud van de gebiedsvisie wordt voor akkoord voorgelegd aan de Stuurgroep Gebiedsvisie Campus Heijendaal, waarin bestuurders van de vier initiatiefnemende partijen vertegenwoordigd zijn. Na akkoord, wordt de visie voor vaststelling aan de gemeenteraad van Nijmegen voorgelegd. Zowel de Stuurgroep als de gemeenteraad worden via een participatieverslag geïnformeerd over wat de inbreng van gebruikers en inwoners en organisaties uit de omgeving is geweest, wat we daarmee hebben gedaan en waarom.

Projecten in de omgeving van Campus Heijendaal

Op Campus Heijendaal en in de directe omgeving staat de komende jaren een hoop te gebeuren. Binnen het samenwerkingsverband Duurzaam Bereikbaar Heijendaal wordt gewerkt aan de duurzame bereikbaarheid van de campus. In 2024 moet Station Heyendaal zijn getransformeerd tot een eigentijds station dat ook in de toekomst de groeiende hoeveelheid reizigers kan verwerken. En in de directe omgeving van de campus zijn plannen in voorbereiding voor studentenhuisvesting op de oude GGD locatie.

Wilt u meer weten over een van deze projecten, kijk dan op:

https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/heijendaal/project/duurzaam-bereikbaar-heijendaal-

https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/centrum/project/verbouwing-station-heyendaal-

https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/project/nieuwbouw-groenewoudseweg-275-oude-ggd-locatie

https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/project/professor-bellefroidstraat-nieuwbouw-ggd

Initiatiefnemer

Deelnemers

Feedback van de gemeente

Voor vragen kunt u contact opnemen via e-mail: campusheijendaal@nijmegen.nl

Berichten op MijnWijkplan worden niet beantwoord.

Reacties

Laatste Kans voor de Laan van Scheut: Auto’s kunnen de HAN parkeergarage nu al helemaal bereiken over het terrein van de HAN en hoeven helemaal niet over de Laan van Scheut te rijden via een goede in- en uitrit aan de achterkant van het blauwe HANgebouw Een pad kruist die in en uitrit, fietsers moeten afstappen en tussen de hekjes door gaan. In de Gebiedsvisie wordt de “LOPER” hier gepland: een beeldbepalende laan voor wandelaars van en naar station Heyendaal over de Campus. Omdat deze LOPER de in- en uitrit naar de parkeergarage kruist zal deze moeten worden gesloten. Dat zal tot gevolg hebben dat de parkeergarage uitslui- tend nog via de Laan van Scheut bereikbaar is. Dan zal het ons in de toekomst nooit meer lukken om onze wijk te vrijwaren van auto bestemmingsverkeer voor de HAN. Laatste kans dus om op 26 aug. op deze bijeenkomst hier nog eens op te wijzen en om aanpassing vragen: De “Loper” over de Laan van Scheut met daar- naast eenrichtingsverkeer weg naar de flatsgarage RKL

Antwoord

Mooi dat de visie nu eindelijk op een rijtje staat. Nu gaan zorgen dat het woest aantrekkelijk wordt om met de fiets en het OV naar de campus te gaan. Dat doe je door het fietsen en OV-en naar en op de campus minstens te faciliteren, zoals de auto gefaciliteerd wordt en eigenlijk minimaal 2 graadjes sterker, want we willen toch toe naar een STO(M)P situatie. En ophouden met de bewoners van de omliggende wijken op stang te jagen met nog meer parkeer ellende visioenen, want dat kost de projectleiding alleen maar negatieve energie en ze moeten hun energie heel creatief gaan steken in het creëren van de woeste aantrekkelijkheid. En om die creativiteit los te maken en te focussen een paar suggesties voor de situatie bij het ziekenhuis. Alle auto’s en taxi’s naar de parkeergarage door het instellen van het eerste half uur gratis, zodat fietsers onbelemmerd naar de fietsenstalling kunnen. Jammer ik heb nog enkele suggesties maar blijkbaar zit er een limit aan de reactieruimte

Antwoord

Het is mooi om te zien dat het nieuwe Campus terrein rondom de Radboud universiteit met bijzonder groen en met de Romeinse historie van de stad zich zullen gaan verbinden. Met deze nieuwe groene parel erbij, kan deze groene parel met andere groene linten en parels in de stad Nijmegen worden verbonden. Zo ontstaat er vanzelf rondom deze de groene linten en parels mooie wandelroutes. Zie verder onderstaand persbericht: https://mijnbrakkenstein.nl/berichten/klaprozen-in-de-wind-vormen-de-romeinse-stad-nijmegen-2024 Met vriendelijke groet, Boudewijn Corstiaensen Werkgroep 'Hortus Civitatis'

Antwoord

Nadat ik de laatste bijeenkomst heb bezocht, lijkt het mij duidelijk dat de keuze voor het autoluw maken van het Campus terrein een voldongen feit lijkt. Daar heb ik op zich geen probleem mee, maar dan zou ik wel willen voorstellen dat er nu alvast betaald parkeren wordt ingevoerd met gratis bewonersvergunningen in de omliggende wijken. Kan het personeel e.d. er alvast aan wennen en kan mijn man in zijn rolstoel gewoon op de stoep blijven rijden. Het is na de zomervakantie weer bar en boos. Stoepen staan vol, auto's die soms een deel voor opritten van huizen parkeren, binnen 1 meter van de hoek en regelmatig voor af- en opritjes voor rolstoelen, etc. etc. De straten zijn gewoon parkeerterrein voor de instituten om ons heen. Uitsel van betaald parkeren lijkt mij nergens voor nodig, laten we elkaar geen 'Mietje' noemen dat gaat er toch komen!

Antwoord

De beweging richting betaald parkeren in wijken is in het nieuwe stadsbrede beleid over de " mobiliteitstransitie " absoluut ingezet. Dat gaat er komen. Maar de problemen die u noemt van het parkeren op plekken waar dat niet mag : op stoepen en voor inritten, daar kan per direct iets aan gedaan worden. Mijn tip : maak foto's en gebruik de Meld & herstel lijn. Het probleem kennen we in al de omliggende wijken rond de campus en daar kan nu al op gehandhaafd worden.

Antwoord

Dat zou kunnen. Maar het is natuurlijk wel bijzonder dat ik foto's moet gaan maken van de parkeerdruk en -'ellende' die grotendeels door het Radboud e.d. wordt veroorzaakt. Daarbij loop ik vaak de rolstoel met mijn man te duwen en heb niet eens handen vrij, omdat ik stoep op stoep af moet, om foto's te maken. Want een stoep af en dan zorgen dat iemand er niet utivalt is een hele uitdaging. Nog erger is iemand in een rolstoel een stoep optillen, want daar vraagt een behoorlijke krachtsinspanning. Of ik moet iedere keer heen en weer over de stoep in de hoop dat de op- en afgangetjes niet geblokkeerd zijn. Maar goed, ik hou mijn hoop op snelle invoering van betaald parkeren voor niet bewoners.

Antwoord

Ik ben Marco uit Sao Paulo en ik heb altijd uitgekeken naar deze dag om de wereld te vertellen over de grote krachten van Dr. Ehis. Deze geweldige man genaamd Dr. Ehis was in staat om mijn geliefde terug te brengen binnen de paar uur dat ik contact met hem opnam en sindsdien is mijn liefdesleven mooier en vrediger dan ooit tevoren. U kunt ook uw relatie versterken of uw geliefde terugkrijgen door contact op te nemen met Dr. Ehis op thebrotherhoodtemple@gmail.com

Antwoord

Het was een rijke oogst van gedachten en standpunten op ronde 1 van 12 januari, die de organisatie volgens mij , ook goed heeft samengevat. Daarbij werd rekening gehouden met de frequenties. Het kan daarbij voorkomen dat sublieme individuele reacties "weg gemiddeld" worden. Een voorbeeld: de laatste reactie die mogelijk weinigen zagen over het voorstel van een light rail. Voor alles moet het aantal auto's terug door meer en beter OV, dit creeert veel ruimte op de weg, het plangebied en de omgeving. IK verwacht dat we bij de tweede bijeenkomst met gele briefjes moeten gaan selecteren. Dan zeker ook de waarde van individuele reacties meten.

Antwoord

Iedereen die er 12 januari niet bij kon zijn heeft nog een kans van zich te laten horen ! Mail naar campusheijendaal@nijmegen.nl Liefst voor 1 februari. Daarna wordt alles samengevat ter voorbereiding van de bijeenkomst in maart. Vraag aan Sandra van Reijmersdal : komt hier de samenvatting van de meningen van de deelnemers aan de werkbijeenkomst en alle nagekomen bijdragen per mail ?

Antwoord

Een overzicht van de ideeën en aandachtspunten die we op 12 januari en via de mail (tot 1 februari) hebben verzameld is binnenkort terug te vinden op MijnWijkplan.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 08-09-2022