De gemeente Nijmegen verbetert de openbare ruimte in Jerusalem. Op deze pagina vindt u meer informatie over Jerusalem, de input van de buurt, de plannen en het proces.
Update juli 2023
Vanaf 21 augustus starten de werkzaamheden aan het tweede deel van de wijk. We starten dan in de Hulststraat bij de kruising met de Ligusterstraat. De werkzaamheden in de Hulststraat duren naar verwachting ongeveer acht weken. Hierna gaan we één voor één aan het werk in de Duindoornstraat, Ligusterstraat, Boksdoornstraat en Klimopstraat. Naar verwachting duren de werkzaamheden in uw buurt tot en met mei 2024.
Onder de kop “Bestanden” vindt u het definitief ontwerp en de fasering van de werkzaamheden. In de fasering kunt u zien wanneer de werkzaamheden uw straat naar verwachting zullen starten. Wanneer de werkzaamheden aan uw straat definitief zijn ingepland, ontvangt u hierover nog een brief van de aannemer. Daarnaast geven zij updates hierover via de BouwApp (download de app of ga naar https://debouw.app en zoek op Jerusalem).
De herinrichting van de Mahoniastraat, Kornoeljestraat, Duindoornstraat (tussen Vuurdoornstraat en Ligusterstraat) en Vuurdoornstraat is inmiddels volledig afgerond. Enkel de lichtmasten en kasten waar de kabels samen komen moeten nog verplaatst worden. Zodra de werkzaamheden hiervoor zijn ingepland, ontvangen omwonenden hierover een brief.
Update juli 2022: definitief ontwerp en fasering werkzaamheden
Het definitief ontwerp voor de openbare ruimte in Jerusalem is klaar. Aan de hand van opmerkingen die bewoners het bouwteam tijdens de inloopavonden in mei hebben meegegeven is het voorlopige ontwerp aangepast naar een definitief ontwerp. Dit is het ontwerp dat gerealiseerd gaat worden*. Dit definitieve ontwerp, het concept groenplan dat met de werkgroep groen definitief gemaakt gaat worden en de reactienota (de antwoorden van het bouwteam op de gestelde vragen en gemaakte opmerkingen) zijn toegevoegd.
* Het ontwerp voor de Vuurdoornstraat (het gedeelte tussen de Boksdoorn- en Duindoorstraat) staat nog open voor reacties van aanwonenden. Dit ontwerp is na de inloopavonden zodanig gewijzigd dat aanwonenden nogmaals op- en aanmerkingen kunnen doorgeven.
Aan de documenten is ook de fasering van de werkzaamheden toegevoegd. Dit document maakt de werkvolgorde inzichtelijk. De data waarop in de straten gewerkt gaat worden zullen per brief en per straat kenbaar worden gemaakt.
Ook in de buurt is het ontwerp te bekijken: de infopanelen worden voorzien van het defintieve ontwerp en de faseringstekening.
Update juni 2021: bewonersavonden en infopanelen
Het voorlopig ontwerp voor de openbare ruimte in Jerusalem is klaar. Deze hebben we laten zien tijdens 3 digitale bewonersavonden. Alle bewoners van Jerusalem zijn hiervoor uitgenodigd. Als u erbij was: dank voor uw input en aanwezigheid!
Er staan 2 informatieborden in de buurt. Daarop kunt u de voorlopige ontwerpen bekijken. Locatie 1 is bij het kruispunt Boksdoornstraat / Ligusterstraat. Locatie 2 is bij de kruising Klimopstraat / Oude Graafseweg.
De Jerusalembuurt
De buurt heeft z’n naam te danken aan z’n uitstraling: witte, laagbouw- en hoogbouwwoningen met platte daken in smalle straten. De huizen zijn na de Tweede Wereldoorlog gebouwd met geld van de Marshallhulp. De kleine goedkope huurwoningen verrezen vanaf 1953 achter de Wolfskuilseweg en de Oude Graafseweg. Deze zogenaamde Airey-woningen werden in snel tempo gebouwd. Bijzonder is, is dat ze hierbij puin gebruikten van het bombardement op Nijmegen in 1944.
Een kans om de buurt op te knappen
Toen Jerusalem ingericht werd in 1953 hielden ze nog weinig rekening met auto’s. Dat is terug te zien aan de smalle straatjes. Binnen deze straatjes is op meerdere plaatsen het asfalt gescheurd of er zitten gaten in. Kortom: deze zijn aan vervanging toe. Ook het riool moet vervangen worden. Daarnaast is er nog een ontwikkeling in de buurt: woningcorporatie Talis herbouwt de 220 huurwoningen in Jerusalem en maakt ze aardgasvrij. Dit geeft een mooie kans om ook de openbare ruimte aan te pakken.
Ambities en uitgangspunten
Bij de start van het project is de gemeente in gesprek gegaan met de bewonersprojectgroep, basisschool de Zonnewende, de nutspartijen en Talis. In deze gesprekken kwamen wensen en ambities voor de buurt naar voren. Natuurlijk waren er verschillen in wensen, maar er bleken ook veel overeenkomsten te zijn. Een groene, duurzame, veilige en goed bereikbare buurt is voor alle partijen belangrijk. Deze wensen hebben we vastgelegd in een zogenaamd ambitieweb. Deze ambities staan centraal in het ontwerp. Dat betekent overigens niet dat alle wensen terugkomen in de plannen, want we zitten nou eenmaal gebonden aan bijvoorbeeld wet- en regelgeving. De volgende ambities kwamen uit de gesprekken en deze staan centraal in het ontwerp:
- Optimaal inzetten op een veilige openbare inrichting en een bereikbare buurt;
- Een klimaat- en toekomstbestendige openbare ruimte;
- Eenheid en samenhang in de openbare inrichting binnen de buurt, waar wat te beleven is, waarbinnen groen verbindt en die aansluit op de rest van de wijk;
- Inzetten op samenwerking tussen partijen en participatie van de bewoners;
- De uitvoering van het werk moet gebeuren met aandacht voor duurzaamheid, circulariteit en co2-uitstoot.
De uitgangspunten voor de plannen
De gemeente Nijmegen is bezig met het maken van de plannen, dus ze zijn nog niet definitief. Toch komen er al een aantal dingen uit de ambitiewebben naar voren die centraal staan in de plannen:
- We maken Jerusalem een duurzame buurt;
- We vervangen het asfalt voor klinkers;
- We vervangen het riool en de huisaansluitingen;
- We investeren in het behoud van openbaar groen en het aanplanten van nieuw groen;
- We nemen maatregelen tegen wateroverlast.
De planning van de werkzaamheden
De gemeente bereidt dit project voor in 2020 en 2021. Op basis van de ambitiewebben en onderzoeken zijn we nu schetsen aan het maken. Deze schetsen leggen we weer voor aan de buurt. In overleg vertalen we de schetsen naar concrete ontwerpen. We verwachten eind 2021 het definitieve ontwerp te hebben, waarna we begin 2022 met het werk op straat kunnen beginnen. Hiervoor maken we een uitvoeringsplanning, die we afstemmen met Talis en de nutpartijen, om de overlast voor de buurt zoveel mogelijk te beperken. We doen het werk in fases volgens een bepaalde route.
De locatie
Het gaat over de volgende straten die binnen het project vallen;
- Klimopstraat – Ligusterstraat – Mahoniastraat;
- Duindoornstraat – Hulststraat – Kornoeljestraat;
- Boksdoornstraat (gedeelte);
- Vuurdoornstraat (gedeelte).