De gemeente wil de verkeersveiligheid van de Volsellastraat verbeteren. We gaan de weg daarom aanpassen. Om tot goede aanpassingen te komen, willen we graag gebruik maken van uw kennis van de omgeving. Vandaar dat wij de omgeving vragen mee te denken in de mogelijke oplossingen voor de aandachtspunten en uiteindelijk te komen tot een aanpassing van de betreffende locatie(s).
NIEUWS - Mogelijkheid tot het geven van uw reactie verlegd tot en met 6 januari 2025
Woensdag 4 december hebben we aan ongeveer veertig bewoners uitleg gegeven over het proces vanaf het uitzetten van de vragenlijst vorig jaar. Ook is er een toelichting gegeven vanuit verkeer hoe de ontwerpen tot stand zijn gekomen. Het gaat dan om ontwerpen voor:
- Aansluiting op de Griftdijk
- Aansluiting fietspad & parkeren in de bocht
- Oversteek Terralaan
De presentatie eindigde met een schets van het vervolgproces. De getoonde ontwerpen hangen in het Waalsprong InformatieCentrum (Giorgio Vasaristraat 51, Nijmegen). Daarnaast staan de presentatie en de ontwerpen op mijnwijkplan.nijmegen.nl.
Voorkeur aangeven en suggesties ontwerpen
We ontvangen graag uiterlijk 6 januari uw voorkeur en reacties / suggesties voor de drie situaties. Via de QR-code komt u bij de digitale vragenlijst. Of ga naar de website: https://www.nijmegen.nl/formulieren/buurtbijeenkomst-volsellastraat-vragenlijst/. Hier kunt u uw voorkeur aangeven en opmerkingen plaatsen. U heeft tot maandag 6 januari de tijd om uw reactie te geven.
Vervolgproces
Vanaf januari 2025 analyseren we als gemeente alle reacties en verbeteringen. Op basis van de bewonersbijeenkomst op 4 december verwachten we dat de tekeningen nog aangepast worden. Deze leggen we opnieuw aan u voor. Dit betekent dat het vervolgproces zoals we dit vooraf hadden bedacht en in de presentatie staat opgenomen, anders wordt. We komen in het eerste kwartaal van 2025 bij u terug. Dit doen we door een brief te sturen naar alle bewoners, de brief zetten we ook op mijnwijkplan.nijmegen.nl.
Aanvullend
Tijdens de bijeenkomst werden vragen gesteld over de snelheden afkomstig uit GPS-data. In de tweede week van januari wordt er een snelheidsdisplay in de Volsellastraat geplaatst om de snelheden te meten en om automobilisten te attenderen op de maximumsnelheid.
NIEUWS 6-11-2024 Toelichting ontwerpen Volsellastraat 4 december
In het nieuwsbericht van 21 augustus op Opmijnwijkplan hebben we gezegd dat we vier aandachtspunten verder zouden uitwerken. Voor deze vier aandachtspunten hebben we gekeken naar de mogelijkheden. We hebben deze mogelijkheden nu besproken met VVN. De suggesties en aandachtspunten van VVN gebruiken we om de ontwerpen beter te maken. Deze ontwerpen willen we graag aan u laten zien op woensdag 4 december in de Klif. U krijgt hiervoor uiterlijk in de laatste week van november een uitnodiging.
2024.10.09 RECTIFICATIE BRIEF
Eind augustus heeft u van ons een brief ontvangen. Helaas bleken de nummers niet te kloppen met de beschrijving. De nummers en bijbehorende beschrijving bij het nieuwsbericht van 21 augustus 2024 is de juiste. Onze excuses voor de verwarring.
NIEUWS 21-08-2024 Stand van zaken Veiligere Volsellastraat
Als eerste onze excuses dat het opnieuw zo lang stil is geweest rondom het veiliger maken van de Volsellastraat. Het laatste inhoudelijke bericht dateert alweer van een aantal maanden geleden. In de enquête hebben we gevraagd naar vier specifieke onderdelen, namelijk
1. De aansluiting op de Griftdijk;
2. De aansluiting van het fietspad op de Volsellastraat ter hoogte van nummer 19
3. De oversteek van de Terralaan;
4. Parkeren in relatie tot de bocht in de weg.
Het eerste punt heeft een grote relatie met het project Visie op Griftdijk. Vandaar dat voor dit aandachtspunt nauwe afstemming plaatsvindt met de collega’s van dit project.
Voor de punten 2 en 3 zijn we in gesprek met Veilig Verkeer Nederland. Samen met VVN schetsen we een aantal richtingen die we graag met u willen bespreken en toelichten. Hier ontvangt u t.z.t. een uitnodiging voor.
Het laatste punt gaat over concrete ingrepen in de straat. Hoewel de mogelijkheden beperkt zijn willen we graag met de directe buurtbewoners van de Volsellastraat in overleg om te kijken welke ingrepen we kunnen doen om de veiligheid te verbeteren. Bewoners ontvangen hier de tweede helft van het jaar een brief over voor een bijeenkomst.
NIEUWS 17-07-2024 Update Veiligere Volsellastraat
In het bericht van maart hebben we aangegeven dat we in het tweede kwartaal schetsen aan u voor konden leggen. Helaas hebben we deze nog niet beschikbaar. Zodra we meer zicht hebben over wanneer dit wel het geval is, communiceren wij hierover.
NIEUWS 26-03-2024 Update Veiligere Volsellastraat
Uit de resultaten van de enquête die we vorig jaar hebben uitgevoerd blijkt dat de gebruikers van de Volsellastraat verschillende situaties als verkeersonveilig ervaren. Deelnemers hebben meegedacht in het aandragen van oplossingen, waaronder een ontsluiting van de wijk via het laatste gedeelte van de busbaan naar de Griftdijk. Tegelijkertijd bestaan ook zorgen over een dergelijke ontsluiting. De afgelopen maanden hebben we de verschillende belangen van deze ontsluiting afgewogen en de haalbaarheid hiervan bekeken. Een ontsluiting via de busbaan is juridisch niet mogelijk. Daarnaast verwachten we dat de 24-uurknip van de Griftdijk een positief effect heeft op een deel van de ervaren knelpunten, waaronder de aansluiting van de Volsellastraat op de Griftdijk. Vandaar dat we hebben besloten dat we ons richten op het veiliger maken van de Volsellastraat en een alternatieve ontsluiting hier geen onderdeel van uitmaakt.
Vervolg – stap 2 uit het participatieproces.
Voor de gesignaleerde knelpunten gaan we de komende periode oplossingsrichtingen schetsen, samen met VVN. We streven ernaar deze schetsen in het tweede kwartaal aan u voor te leggen. Hier ontvangt u te zijner tijd meer informatie over.
NIEUWS 04-12-2023 Update Veiligere Volsellastraat
De gemeente ontvangt al langer klachten over de verkeersveiligheid in de Volsellastraat, de aansluiting op de Griftdijk en de oversteek van de Terralaan. Vandaar dat we samen met u oplossingen bedenken waarop we de Volsellastraat veiliger maken. Alle bewoners van de Volsellastraat en van omliggende straten, die van de Volsellastraat gebruik moeten maken om hun wijk in en uit te rijden, hebben we benaderd om deel te nemen aan een enquête.
De resultaten van de enquête laten zien dat veel mensen de Volsellastraat als verkeersonveilig ervaren. Dat richt zich niet op een specifieke locatie maar is een aaneenschakeling van ervaren knelpunten. Ook komen veel bewoners met de suggestie om de ontsluiting van de wijk via het laatste gedeelte van de busbaan naar de Griftdijk te laten verlopen, omdat dit overzichtelijker en veiliger zou zijn. Dit is een ingrijpende verandering, die meer tijd en geld zal kosten dan voorzien. Voor de eventuele ontsluiting via de busbaan moet het bestemmingsplan worden aangepast en moet de gemeente op zoek naar middelen om de reconstructie te financieren.
De komende weken gaan we de uitkomsten van de enquête Veiligere Volsellastraat in combinatie met het participatieproces onderzoeken. Hierbij nemen we zowel de eenvoudig te nemen maatregelen voor de Volsellastraat mee als ook de complexere maatregelen. Een complexere maatregel betreft het mogelijk ontsluiten van de wijk – inclusief t.z.t. Park Waaijenstein - naar de Griftdijk via de Volsellastraat en het laatste deel mogelijk via de busbaan. Dit is een ingrijpende maatregel en het is belangrijk dat we dit zorgvuldig afwegen, ook met direct omwonenden. Wij verwachten dat we hier februari/maart meer informatie over vertrekken. Deze algemene informatie delen we via MijnWijkplan. We streven er naar in het eerste kwartaal een bijeenkomst te organiseren waarin we u informeren over het vervolg van het veiliger maken van de Volsellastraat. Dan weten we ook of we de variant busbaan verder gaan uitwerken. En dan weten we hopelijk ook welke eenvoudige maatregelen in de Volsellastraat we al kunnen uitvoeren.
NIEUWS 09-11-2023 Resultaten stap 1: Enquête Veiligere Volsellastraat
Gedurende twee weken hebben bewoners, die via de Volsellastraat ontsloten worden, de mogelijkheid gehad om hun visie te geven op een aantal verkeerssituaties in de Volsellastraat. In totaal hebben ruim 160 respondenten hun reactie gegeven. Hieronder kunt u enkele uitkomsten terugvinden:
- Het grootste deel van de respondenten, namelijk 34 procent, woont in de Volsellastraat. De meeste respondenten zijn tussen de 26 en 67 jaar (91 procent) en maken met de auto gebruik van de Volsellastraat (72 procent).
- Locatie 1, aansluiting van de Volsellastraat met de Griftdijk, werd gemiddeld beoordeeld met een 3,2. Belangrijkste reden waarom dit punt een onvoldoende scoort betreffen de onoverzichtelijkheid van de kruising door onder andere groen, de helling en de vele verkeersstromen.
- Locatie 2, aansluiting fietspad op de Volsellastraat, werd gemiddeld beoordeeld met een 4,6. Hier vormt onbekendheid met de voorrangsituatie een belangrijke reden voor de lage score.
- Locatie 3, oversteek van de Terralaan, werd gemiddeld beoordeeld met een 3,7. Net als bij locatie 1, is de belangrijkste reden voor de lage score de onoverzichtelijkheid van de kruising. De vele verkeersstromen, groen, hard rijden en slecht zicht zorgen voor de respondenten voor een onveilige verkeerssituatie.
- Locatie 4, parkeervakken Volsellastraat in bocht, werd gemiddeld beoordeeld met een 6. Waarschijnlijk heeft de hogere score vooral te maken met dat deze situatie vooral door aanwonenden onveilig wordt ervaren aangezien zij hier hun auto parkeren en bij het wegrijden mogelijk hinder ondervinden door slecht zich op aankomend verkeer.
Vervolg
De veelheid aan reacties en suggesties vraagt om een gedegen afweging. Is het mogelijk om hier met relatief eenvoudige maatregelen de verkeersveiligheid te verbeteren of moeten hier grotere ingrepen gedaan worden? We kijken ook naar de raakvlakken met bijvoorbeeld de Visie op de Griftdijk. Vandaar dat een zorgvuldige interne afweging voor het vervolg nodig is. Meer informatie over het vervolg plaatsen wij in december op MijnWijkplan.
=====
Processtappen
Stap 1: Inventariseren van mogelijke oplossingen voor vier verschillende locaties met behulp van een enquête. In week 44 delen we de eerste resultaten van de enquête op MijnWijkplan (https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/oosterhout/project/veiligere-volsellastraat) zoals de hoeveelheid mensen die heeft deelgenomen.
Stap 2: Vervolgens worden de resultaten door de gemeente onderzocht. We bekijken welke ideeën verkeerskundig en financieel haalbaar zijn.
Stap 3: De ideeën die haalbaar zijn lichten we toe tijdens een bijeenkomst. Vervolgens ontvangt u een brief met een uitnodiging naar een digitale enquête. U kunt dan aangeven welk idee uw voorkeur heeft.
Stap 4: Aan de hand van alle reacties kiest de gemeente een idee voor de aanpassingen in de Volsellastraat. Deze keuze plaatsen we op MijnWijkplan.
Stap 5: De gemeente maakt een ontwerp voor de aanpassingen. Dit ontwerp wordt gemaakt door een aannemer. We kunnen op dit moment nog niet zeggen wanneer dit precies zal zijn.