Inrichting Griftdijk (Noord)

UPDATE 03-02-2025

In oktober 2024 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen over het budget van de herinrichting Griftdijk (motie ‘Investering in evenwicht). Deze motie moet het college beantwoorden; op 28 januari heeft zij dit gedaan. Het college een brief naar de raad gestuurd over de investering voor de herinrichting van de Griftdijk. Hierin wordt een kostenverdeling van de maatregelen getoond. De maatregelen van de herinrichting zijn in de ogen van het college alleen strikt noodzakelijke maatregelen. Het college houdt daarom vast aan het budget dat in de begroting is opgenomen voor aanpassing van de Griftdijk en Griftdijk Noord.

Later in het voorjaar 2025 bespreekt de raad met het college nog de investeringen die zijn opgenomen in de Stadsbegroting. Het budget voor de herinrichting Griftdijk is opgenomen in deze investeringen. Zodra er duidelijkheid is over het benodigde budget of meer informatie is, delen we dat met de omgeving en andere betrokkenen en geïnteresseerden.

De communicatie hierover verloopt via MijnWijkplan en de website Waalsprong.Nijmegen.nl. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om updates over de herinrichting van de Griftdijk per e-mail te ontvangen. Als u dit wilt, kunt u zich aanmelden via Griftdijk@nijmegen.nl, ter attentie van "Nieuwsupdates Griftdijk".  

In de laatste week van januari 2025 is door de raad ook een amendement aangenomen waarbij de Griftdijk ten noorden van de Italiëstraat wordt toegevoegd aan de wegen waar de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u gaat. Meer informatie hierover vindt u hier: Neem de Griftdijk meteen mee Nijmegen - iBabs Publieksportaal

Initiatiefnemer

Deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Gemeenteraad: limiet op Griftdijk gaat omlaag naar 30 km/u – De gemeenteraad van Nijmegen heeft het aantal straten waar de maximumsnelheid teruggaat van 50 naar 30 km/u uitgebreid van 84 naar 85. Ook de Griftdijk wordt nu 30 km/u tussen de Oude Groenestraat en Italiëstraat. Deze lagere snelheid draagt bij aan minder ernstige ongelukken en meer ruimte voor voetgangers en fietsers, aldus het wijzigingsvoorstel van PvdA, GroenLinks en SP, gesteund door D66 en PvdD. Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond Nijmegen, de Wijkraad Oosterhout en de werkgroep verkeersveiligheid Kindcentrum De Uitdaging vragen al langer om de snelheid op de Griftdijk te verlagen. De Griftdijk ligt midden in een woonwijk waar veel kinderen oversteken richting school en vriendjes. De weg wordt dit jaar opnieuw ingericht. “Dat is daarom ook een logisch moment om direct de snelheid te verlagen,” stelt de gemeenteraad bij het aannemen van de ‘Netwerkvisie Mobiliteit; 30 km/u als norm’.

Antwoord

Meer ernstige ongelukken op Griftdijk – De afgelopen vier jaar zijn er meer én ernstiger verkeersongelukken gebeurd op de Griftdijk. Dat meldt de gemeente in het Verkeersbesluit van 29 november 2024 over de invoering van de 24-uursknip. Van 2014 tot 2020 telde de gemeente 12 ongevallen op de Griftdijk (gemiddeld dus 2 aanrijdingen per jaar). In de afgelopen vier jaar waren dat al 13 ongelukken (gemiddeld bijna 3,5 aanrijdingen per jaar), zoals de dodelijke botsing van een 25-jarige automobilist waarbij een 43-jarige scooterrijder op de Griftdijk om het leven kwam. Dit stijgend aantal ernstige ongelukken vraagt niet alleen om de 24-uursknip, maar schreeuwt óók om een veiliger limiet van 30 kilometer per uur op de Griftdijk.

Antwoord

Negen argumenten voor max 30 km/u op Griftdijk – 1. Auto’s moeten zich aanpassen aan (overstekende) kinderen in plaats van andersom. 2. Veilig Verkeer: Griftdijk niet geschikt voor 50 km/u. 3. Bij herinrichting wordt Griftdijk al voorbereid op 30 km/u. 4. Fietsersbond: we missen 30 km/u op Griftdijk in gemeentelijke 'Netwerkvisie'. 5. Wijkraad Oosterhout: vóór 30 km/u op Griftdijk. 6. Doorgaande auto’s hebben na invoering 24-uursknip Griftdijk geen last van 30 km/u: die rijden dan 50 op Margaretha van Mechelenweg. 7. Brede steun bewoners voor 30 km/u op Griftdijk. 8. Projectleider Sjoukje Biesta ziet geleidelijke snelheidsafbouw op Griftdijk: vanaf A15 max 50 km/u, vanaf Oude Groenestraat 30 km/u en vanaf Italiëstraat een fietsstraat (auto te gast) 9. Veiligheid weegt zwaarder dan secondenwinst bus 331, die vanwege vele oponthoud (haltes, rotondes, aansluitingen) nu gemiddeld 22,5 km/u rijdt tussen haltes Oude Groenestraat en Italiëstraat (en in Elst ook 2 kilometer lang 30 km/u mag).

Antwoord

Negen argumenten voor max 30 km/u op Griftdijk – 1. Auto’s moeten zich aanpassen aan (overstekende) kinderen in plaats van andersom. 2. Veilig Verkeer: Griftdijk niet geschikt voor 50 km/u. 3. Bij herinrichting wordt Griftdijk al voorbereid op 30 km/u. 4. Fietsersbond: we missen 30 km/u op Griftdijk in gemeentelijke 'Netwerkvisie'. 5. Wijkraad Oosterhout: vóór 30 km/u op Griftdijk. 6. Doorgaande auto’s hebben na invoering 24-uursknip Griftdijk geen last van 30 km/u: die rijden dan 50 op Margaretha van Mechelenweg. 7. Brede steun bewoners voor 30 km/u op Griftdijk. 8. Projectleider Sjoukje Biesta ziet geleidelijke snelheidsafbouw op Griftdijk: vanaf A15 max 50 km/u, vanaf Oude Groenestraat 30 km/u en vanaf Italiëstraat een fietsstraat (auto te gast) 9. Veiligheid weegt zwaarder dan secondenwinst bus 331, die vanwege vele oponthoud (haltes, rotondes, aansluitingen) nu gemiddeld 22,5 km/u rijdt tussen haltes Oude Groenestraat en Italiëstraat (en in Elst ook 2 kilometer lang 30 km/u mag).

Antwoord

Fietsersbond mist 30 km/u op Griftdijk in verkeersplannen gemeente – “We missen enkele wegvakken, waar ook 30 km/h ingesteld zou moeten worden.” Dat schrijft de Fietsersbond Nijmegen in reactie op de gemeentelijke ‘Netwerkvisie Mobiliteit; 30 km/uur als norm’. De belangenvereniging vindt dat de maximumsnelheid óók omlaag moet op de Griftdijk van de Zegelringstraat tot de Italiëstraat. “Hier wordt het belang van de bus boven verkeersveiligheid en de landelijke richtlijn gesteld, terwijl de bus op deze korte stukken nauwelijks sneller dan 30 km/h rijdt. Met name voor de Griftdijk en de inwoners in de wijken aan weerszijden is 30 km/h zeer belangrijk en urgent voor het definitief ontwerp, omdat de schop hier snel de grond in gaat.” Volgens de Fietsersbond is een limiet van 30 km/u veiliger en leefbaarder. “Een lagere snelheid leidt ook tot meer contact en menselijke communicatie op straat.”

Antwoord

Fietsersbond mist 30 km/u op Griftdijk in verkeersplannen gemeente – “We missen enkele wegvakken, waar ook 30 km/h ingesteld zou moeten worden.” Dat schrijft de Fietsersbond Nijmegen in reactie op de gemeentelijke ‘Netwerkvisie Mobiliteit; 30 km/uur als norm’. De belangenvereniging vindt dat de maximumsnelheid óók omlaag moet op de Griftdijk van de Zegelringstraat tot de Italiëstraat. “Hier wordt het belang van de bus boven verkeersveiligheid en de landelijke richtlijn gesteld, terwijl de bus op deze korte stukken nauwelijks sneller dan 30 km/h rijdt. Met name voor de Griftdijk en de inwoners in de wijken aan weerszijden is 30 km/h zeer belangrijk en urgent voor het definitief ontwerp, omdat de schop hier snel de grond in gaat.” Volgens de Fietsersbond is een limiet van 30 km/u veiliger en leefbaarder. “Een lagere snelheid leidt ook tot meer contact en menselijke communicatie op straat.”

Antwoord

Veilig Verkeer Nederland: maximaal 30 km/u op deel Griftdijk, geen bredere rijbaan nodig, maar wel voetpaden aan beide zijden – De hoogwaardige buslijn 331 op de Griftdijk mag geen reden zijn om de maximumsnelheid op de opnieuw in te richten Griftdijk 50 km/u te laten. Dat schrijft verkeerskundige Arjen Zijlstra van Veilig Verkeer Nederland (VVN) in een advies aan de gemeente Nijmegen: 50 km/u gaat ten koste van de veiligheid en leefbaarheid. Dezelfde bus 331 rijdt in buurgemeente Elst óók bijna twee kilometer over 30 km-wegen. Op de Griftdijk rijdt die bus nu al nauwelijks sneller dan 30 km/u. Voordeel van maximaal 30 km/u is dat “de oversteekbaarheid, het in- en uitrijden van erven en het parkeren veiliger wordt,” aldus VVN. De rijbaan voor auto’s en bussen hoeft niet te worden verbreed van 6 naar 6,5 meter, zoals de gemeente wil. Daardoor blijft er ruimte om aan beide zijden van de Griftdijk voetpaden aan te leggen.

Antwoord

Waar blijft die beloofde 24-uursknip? – In juli 2016, nu dus 7,5 jaar geleden, heeft de gemeenteraad besloten een 24-uursknip (eerst als spitsknip) in te voeren op de Griftdijk. In de ‘Evaluatie spitsknip Griftdijk-Noord’ van mei 2019 staat: “Wij adviseren om die permanente knip naar voren te halen. Wanneer precies moeten we met elkaar verkennen; vóór het openen van de Italiëstraat, bijvoorbeeld medio 2020, zou een logisch moment kunnen zijn.” Op de inloopavond over de Griftdijk van oktober 2022 is de 24-uursknip spontaan 32 keer genoemd door bewoners. Op 1 december 2023 heeft een 25-jarige automobilist een 43-jarige scooterrijder aangereden op de Griftdijk. Als de gemeente de 24-uursknip had ingevoerd, dan hadden die automobilist uit Overbetuwe en die de volgende dag overleden scooterrijder uit Arnhem daar waarschijnlijk niet gereden. Kan de gemeente die permanente knip nu als de wiedeweerga, dus nog vóór de zomer invoeren?

Antwoord

Verlichting op Griftdijk is een onveilig rommeltje – In aanvulling op de hartenkreet van voorzitter Ben Bloemendal van Wijkraad Oosterhout in wijkblad ‘BEN er weer’: op sommige delen van de Griftdijk staan de straatlantarens oostelijk van de weg. Op andere delen westelijk. Op sommige delen staan ze aan beide kanten. Op andere delen staan géén lantarens of zijn ze al jaren kapot (zo laten wij onze dochters van 10 en 12 met een ongerust hart van de Dijkstraat richting Italiëstraat fietsen als het daar aardedonker is). Op sommige delen staan de lantarens dicht bij elkaar. Op andere delen (te) ver uit elkaar. Palen en armaturen zien we in alle soorten en maten. Dit is eind 2022 aan de gemeente gemeld. De situatie is afgelopen jaar niet verbeterd, eerder verslechterd. Kan de gemeente voor een veiliger verkeer vóór het eind van dit jaar alle straatlantarens laten werken en gaten in de verlichting opvullen? En bij de herinrichting van de Griftdijk voor meer eenheid in de verlichting zorgen?

Antwoord

Veilig Verkeer: Griftdijk te druk en smal voor 50 km/u De vele verkeersbewegingen door de bouw van woningen en voorzieningen langs de Griftdijk zijn niet te verenigen met de huidige maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Dat staat in het advies ‘VVN-aanbevelingen voor ontwerp Griftdijk’, op 10 oktober 2023 aangeboden aan wethouder Daemen van Mobiliteit. Ook is de Griftdijk op de meeste plekken te smal voor 50 km/u. Veilig Verkeer Nederland heeft daarvoor samen met buurtbewoners uit Nijmegen Oosterhout een landelijk afwegingskader ingevuld. De organisatie pleit voor een maximale snelheid van 30 km/u op de Griftdijk, met voldoende ruimte voor zowel fietsers als voetgangers én meer, veilige oversteekplekken. "De huidige snelheid van 50 km/u is bij alle uitwisselfuncties onveilig en vanuit de principes van ‘Duurzaam Veilig’ zeker niet passend,” oordeelt Veilig Verkeer Nederland. “Overwogen zou moeten worden om de maximumsnelheid per direct al terug te brengen naar 30 km/u.”

Antwoord
Idee is ingestuurd op 16-09-2022