De gemeente wil de verkeersveiligheid van de Volsellastraat verbeteren. We gaan de weg daarom aanpassen. Om tot goede aanpassingen te komen, willen we graag gebruik maken van uw kennis van de omgeving. Vandaar dat wij de omgeving vragen mee te denken in de mogelijke oplossingen voor de aandachtspunten en uiteindelijk te komen tot een aanpassing van de betreffende locatie(s).
NIEUWS 09-11-2023 Resultaten stap 1: Enquête Veiligere Volsellastraat
Gedurende twee weken hebben bewoners, die via de Volsellastraat ontsloten worden, de mogelijkheid gehad om hun visie te geven op een aantal verkeerssituaties in de Volsellastraat. In totaal hebben ruim 160 respondenten hun reactie gegeven. Hieronder kunt u enkele uitkomsten terugvinden:
- Het grootste deel van de respondenten, namelijk 34 procent, woont in de Volsellastraat. De meeste respondenten zijn tussen de 26 en 67 jaar (91 procent) en maken met de auto gebruik van de Volsellastraat (72 procent).
- Locatie 1, aansluiting van de Volsellastraat met de Griftdijk, werd gemiddeld beoordeeld met een 3,2. Belangrijkste reden waarom dit punt een onvoldoende scoort betreffen de onoverzichtelijkheid van de kruising door onder andere groen, de helling en de vele verkeersstromen.
- Locatie 2, aansluiting fietspad op de Volsellastraat, werd gemiddeld beoordeeld met een 4,6. Hier vormt onbekendheid met de voorrangsituatie een belangrijke reden voor de lage score.
- Locatie 3, oversteek van de Terralaan, werd gemiddeld beoordeeld met een 3,7. Net als bij locatie 1, is de belangrijkste reden voor de lage score de onoverzichtelijkheid van de kruising. De vele verkeersstromen, groen, hard rijden en slecht zicht zorgen voor de respondenten voor een onveilige verkeerssituatie.
- Locatie 4, parkeervakken Volsellastraat in bocht, werd gemiddeld beoordeeld met een 6. Waarschijnlijk heeft de hogere score vooral te maken met dat deze situatie vooral door aanwonenden onveilig wordt ervaren aangezien zij hier hun auto parkeren en bij het wegrijden mogelijk hinder ondervinden door slecht zich op aankomend verkeer.
Vervolg
De veelheid aan reacties en suggesties vraagt om een gedegen afweging. Is het mogelijk om hier met relatief eenvoudige maatregelen de verkeersveiligheid te verbeteren of moeten hier grotere ingrepen gedaan worden? We kijken ook naar de raakvlakken met bijvoorbeeld de Visie op de Griftdijk. Vandaar dat een zorgvuldige interne afweging voor het vervolg nodig is. Meer informatie over het vervolg plaatsen wij in december op MijnWijkplan.
=====
Processtappen
Stap 1: Inventariseren van mogelijke oplossingen voor vier verschillende locaties met behulp van een enquête. In week 44 delen we de eerste resultaten van de enquête op MijnWijkplan (https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/oosterhout/project/veiligere-volsellastraat) zoals de hoeveelheid mensen die heeft deelgenomen.
Stap 2: Vervolgens worden de resultaten door de gemeente onderzocht. We bekijken welke ideeën verkeerskundig en financieel haalbaar zijn.
Stap 3: De ideeën die haalbaar zijn lichten we toe tijdens een bijeenkomst. Vervolgens ontvangt u een brief met een uitnodiging naar een digitale enquête. U kunt dan aangeven welk idee uw voorkeur heeft.
Stap 4: Aan de hand van alle reacties kiest de gemeente een idee voor de aanpassingen in de Volsellastraat. Deze keuze plaatsen we op MijnWijkplan.
Stap 5: De gemeente maakt een ontwerp voor de aanpassingen. Dit ontwerp wordt gemaakt door een aannemer. We kunnen op dit moment nog niet zeggen wanneer dit precies zal zijn.