24-uursknip Griftdijk (Noord)

De verkeersdrukte op de Griftdijk en de Griftdijk Noord is de afgelopen jaren flink toegenomen. De Griftdijk en de Griftdijk Noord kunnen deze drukte niet goed aan. Tijdens de spits beperkt de huidige spitsknip de verkeersdrukte. Buiten de spits rijdt er echter nog steeds te veel verkeer over de Griftdijk en Griftdijk en Noord. Omwonenden en weggebruikers ervaren hierdoor veel overlast. Door de verkeersdrukte verslechtert bovendien de verkeersveiligheid en is het oversteken of oprijden van de Griftdijk en Griftdijk Noord moeilijk. De gemeente Nijmegen wil daarom dat het verkeer zo veel mogelijk gaat rijden via de Margaretha van Mechelenweg en Keizer Hendrik VI-singel. Deze wegen hebben wel genoeg capaciteit om de drukte aan te kunnen.

 

Om dit voor elkaar te krijgen, gaan we de huidige spitsknip op de Griftdijk Noord uitbreiden. Dat betekent dat de knip straks 24 uur per dag en 7 dagen per week van kracht is. Het is de bedoeling dat de 24-uursknip begin november wordt ingevoerd. Op deze pagina vindt u meer informatie.

 

Inloopspreekuur

Op 1 oktober 2024 en op 8 oktober 2024 organiseert de gemeente een inloopspreekuur over de invoering van knip. Tussen 17:00 uur en 20:00 uur bent u welkom in het Waalsprong Informatiecentrum (Giorgio Vasarisstraat 51). Medewerkers van de gemeente staan klaar om uw vragen te beantwoorden. U hoeft zich niet aan te melden voor de avond.

 

Wat gaat er gebeuren?

De ‘knip’ is een denkbeeldige lijn tussen de rotonde met de Italiëstraat en de rotonde met de Terralaan op de Griftdijk Noord. Het is al sinds 2018 verboden om tijdens spitsuren over deze knip te rijden zonder een ontheffing Vanaf begin november (de precieze datum communiceren we zodra deze bekend is) is dit 24 uur per dag en 7 dagen per week verboden voor mensen zonder ontheffing. De knip geldt voor alle motorvoertuigen. Op het kaartje aan de bovenkant van de pagina ziet u waar deze knip precies ligt.

De inrichting en borden gaan we aanpassen zodat het duidelijk is dat je zonder ontheffing niet door de knip mag rijden.

 

Blijven alle adressen aan de Griftdijk (Noord) bereikbaar met de auto?

Ja, deze blijven altijd bereikbaar voor mensen met en zonder ontheffing. Zonder ontheffing moet u doorgaans rekenen op 1 tot 2 minuten extra reistijd. De precieze reistijd en alternatieve route zijn uiteraard afhankelijk van de bestemming.

 

Wie krijgt er een ontheffing?

Het ontheffingsgebied blijft hetzelfde als in de huidige situatie. Op het kaartje aan de bovenkant van deze pagina ziet u welke adressen recht hebben op een ontheffing voor de 24-uurknip. Elk adres heeft recht op een ontheffing voor twee kentekens. Dit kost 12,25 euro per jaar. De kentekens moeten op het adres geregistreerd staan. De ontheffing is dus alleen bedoeld voor bewoners uit het gebied. Werknemers kunnen geen ontheffing aanvragen en moeten in sommige gevallen dus via een alternatieve route rijden.

 

Waarom krijgen bewoners uit Hof van Holland, Zuiderveld en het dorp Oosterhout geen ontheffing?

De gemeente wil dat mensen zoveel mogelijk gebruik maken van de hoofdwegen: de Graaf Alardsingel, Margareta van Mechelenweg en de Keizer Hendrik VI-singel. Bewoners uit wijken die ontsluiten op een van deze wegen krijgen geen ontheffing. Zij kunnen hun bestemming bereiken via een alternatieve route (ongeveer 1 tot 2 minuten extra reistijd).

 

Waarom wordt het ontheffingsgebied niet aangepast?

De hoeveelheid verkeer tijdens de spitsknip past nu bij de inrichting van de Griftdijk. Er is alleen weinig ruimte voor extra verkeer. Daarom is het uitbreiden van het ontheffingsgebied niet wenselijk. Dit is ook niet logisch. Mensen die buiten het ontheffingsgebied wonen, kunnen met een kleine omweg hun bestemming bereiken.

Zien we dat er na de 24-uurknip nog steeds te veel verkeer is? Dan kunnen we besluiten om het ontheffingsgebied kleiner te maken.

 

Hoe kan ik een ontheffing krijgen?

Als u recht heeft op een ontheffing kunt u deze aanvragen via website van de gemeente: : https://www.nijmegen.nl/diensten/parkeren-verkeer-en-vervoer/ontheffing-griftdijk/. Heeft u al een ontheffing? Dan hoeft u deze niet opnieuw aan te vragen.

 

Hoe controleren we?

Aan beide kanten van de knip hangen camera’s die kentekens registeren. Op deze manier kijken we of het kenteken een ontheffing heeft. Taxi’s en hulpdiensten mogen altijd door de knip rijden en hoeven geen ontheffing aan te vragen. Het handhavingssysteem voor de 24 uursknip voldoet net de spitsknip aan de regels van de AVG.

 

Iedere eerste overtreder ontvangt nu nog een waarschuwingsbrief en niet meteen een boete. Dit gaat veranderen. Bij de invoering van de 24-uursknip kiest de gemeente voor een gewenningsperiode van twee maanden. Tot 1 januari 2025 wordt alleen gewaarschuwd en vanaf die datum worden direct boetes uitgedeeld. De weginrichting wordt zodanig aangepast dat het duidelijk is dat je alleen met een ontheffing door de knip mag rijden.

 

Geen ontheffing: welke route neemt u?

De beste route is altijd afhankelijk van de bestemming. Over het algemeen is de route via de Keizer Hendrik VI-singel en de Margareta van Mechelenweg het beste alternatief voor de Griftdijk (Noord).

 

Meestal is de extra reistijd 1 tot 2 minuten. Uiteraard kan de rit langer duren bij grote verkeersdrukte. Dit zou zonder de 24-uursknip op de Griftdijk ook zo zijn, omdat de Griftdijk geen grote hoeveelheden verkeer kan verwerken.

 

Hoe kunt u bezwaar maken tegen de knip?

U kunt een brief met een bezwaar indienen bij de gemeente Nijmegen nadat het verkeersbesluit is genomen. U moet uw bezwaar indienen binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit.

 

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over de 24-uurknip? U bent ook van harte welkom op één van de twee inloopspreekuren. Kunt u daar niet bij zijn maar heeft u toch vragen? Neem dan contact met ons op via knipgriftdijknoord@nijmegen.nl.

Initiatiefnemer

Deelnemers

Er zijn nog geen deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Is het een idee dat de gemeente op deze pagina nog even meldt dat de 24-uursknip op de Griftdijk Noord niet begin november 2024 ingaat maar op 13 januari 2025?

Antwoord

Als inwoner van het "oude Oosterhout" ben ik net als alle overige bewoners geconfronteerd met sterk groeiende verkeersstromen na de realisatie van de wijken in de Waalsprong. De Griftdijk is een drukke weg en ik realiseer me dat dit voor omwonende overlast geeft. Ergens begrijp ik de maatregel (afsluiten voor verkeer zonder ontheffing) wel: -overlast voor omwonenden - verkeersdrukte tijdens spits - verkeersveiligheid die onder druk komt te staan Zou het dan geen goed plan zijn om de Griftdijk ten noorden van de rotonde van het tankstation af te sluiten voor de bewoners van de wijken ten zuiden van de Oude Groene straat. De drukte op de Griftdijk voorbij de rotonde zorgt namelijk voor overlast voor omwonenden, verkeersdrukte tijdens de spits en verkeersveiligheid die onder druk komt te staan. Omrijden kan prima en duurt maar een paar minuten extra.

Antwoord

Waarom wordt de bewoners van het dorp Oosterhout ook niet de mogelijkheid geboden om een ontheffing aan te vragen? Het is van oudsher immers ”hun” weg! Voor wijken als de grote Boel, het Park Tergouw met de tegenoverliggende woonwijk is het immers ook niet noodzakelijk om over de Griftdijk te rijden! Probeer die omweg maar eens in 1-2 minuten extra te rijden naar het nieuwe winkelcentrum, dat lukt bij géén verkeer nog niet. Het is gewoon 5km. omrijden. Ook over de Waaldijk is het voor bewoners van Oosterhout geen pretje om naar Nijmegen te komen. Maar liefst 18 drempels (om de 300 meter ligt er een) plus wordt van april tot oktober, de dijk in het weekend afgesloten. En ook daar wordt nagedacht over algehele afsluiting. Het is vervelend om met de “openingstijden” van de weg rekening te houden, maar een afsluiting vind ik voor het dorp Oosterhout, ronduit asociaal.

Antwoord

Ik ben voorstander van de knip. Het is goed dat de Griftdijk-Noord en aanliggende wijken nu 24 uur per dag gevrijwaard zijn van sluipverkeer, bovenmatige verkeersdrukte en negatieve milieueffecten. Zuiderveld wordt nu echter het kind van de rekening. De verkeerslogistiek langs de Keizer Hendrik VI singel en de Griftdijk in de richting van de A15 blijft enorm. Het verkeersaanbod bestaat uit alle aan- en afvoer incl. vrachtverkeer vanuit de zuidkant van Lent, Bemmel, Oosterhout, Ressen, Valburg etc. en zelfs verkeer komende vanaf de A15 die niet willen rondrijden over de A325 maakt gebruik van deze routen van en naar Nijmegen. In de spits levert dat grote drukte en zelfs lange verkeersslierten op de Griftdijk op, buiten de spits wordt er veel te hard gereden, levensgevaarlijk! Zuiderveld hoort toch echt bij Nijmegen... De knip moet dus verder verlegd worden richting de A15!!!

Antwoord

Prima de invoering van de 24-uursknip voor de Griftdijk. Hopelijk ontstaat er met de permanente afsluiting en de herinrichting van de Griftdijk een aantrekkelijke en veilige wijkontsluitingsweg. Misschien een puntje van aandacht is de overgang vanaf de beide rotondes richting de knip. Hier zou naar mijn mening in aanvulling op de bebording ook iets aan fysieke overgang gedaan kunnen worden in de vorm van een aangepaste aansluiting vanaf de beide rotondes, waarmee deze aansluitingen een meer secundair karakter krijgen. Hiermee kan het duidelijker worden voor, met name de wat meer onbekende weggebruiker, dat het hier een vergunningensituatie betreft.

Antwoord

Goed dat Nijmegen de invoering van de 24-uursknip op de Griftdijk voortvarend heeft opgepakt, wijkbewoners zullen de gemeente dankbaar zijn. Ook m'n complimenten voor de duidelijke en eenduidige publiciteit over deze permanente knip, via alle kanalen. Hopelijk groeit de Griftdijk in de loop van 2025 met de 24-uursknip, 30 km/u, fietsstraat, voetpaden (over de volle lengte aan beide zijden) en groen lint uit tot praktijkvoorbeeld voor heel Nederland van een Duurzaam Veilig ingerichte weg.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 11-07-2024