Duidelijke en (dus) veilige verbinding Waaijenstein - noordelijke Waalsprong

Door de aanleg van het fietspad door Park Waaijenstein is een onduidelijke en onveilige situatie ontstaan op de plek waar de Imbrexstraat doodloopt op de busbaan. Het verkeer neemt door dit fietspad toe, maar het vervolg van de fietsroute is niet aangegeven (niet qua wegindeling en niet qua borden).

Fietsers (met name maar niet alleen recreanten in het weekend) weten daardoor niet hoe ze verder moeten en fietsen regelmatig het voetpad langs de busbaan / Terralaan op, soms in volle vaart (e-bikes, groepen wielrenners). Meestal komen zij terug omdat er verderop een slingerhek staat. Dit is met name voor de aanwonenden van de Imbrexstraat/Terralaan vervelend en gevaarlijk, vooral als kleine kinderen onverwacht vanuit huis of tuin het voetpad oplopen.

Bovendien is de oversteek van de busbaan (van Imbrexstraat naar fietspad Terralaan) niet berekend op gebruik door zoveel verkeer. De overgang is smal, beperkt en onoverzichtelijk, waardoor fietsers + brom-/snorfietsers + voetgangers elkaar met enige regelmaat klem zetten en/of met elkaar in aanvaring komen.

Er lijkt bij de aanleg van het fietspad door Park Waaijenstein niet voldoende nagedacht over de gevolgen tav (1) verkeersdrukte en (2) duidelijkheid van de route door de wijk waarop dat fietspad uitkomt. Graag zien we hiervoor een snelle en adequate oplossing, voordat er daadwerkelijk ongelukken gebeuren. (Ondertussen heb ik zelf een bordje opgehangen met verwijzing naar het fietspad, dat lijkt te helpen maar dat is natuurlijk niet houdbaar op de lange termijn.)

Initiatiefnemer

Deelnemers

Feedback van de gemeente

Beste bewoner,

Allereerst veel dank voor uw betrokkenheid bij de inrichting van de openbare ruimte.

Duidelijke en (dus) veilige verbinding Waaijenstein - noordelijke Waalsprong

De vragen en opmerkingen over de verbinding en de oversteek worden opgepakt door de collega’s van Verkeer. Zij gaan de situatie bekijken, zodra er nieuws is gaan wij hierover berichten.

Doorgaande fietsroute
In de reacties worden ook opmerkingen gemaakt over de doorgaande fietsroute door Nijmegen-Noord.

Op dit moment is er bij de gemeente nog geen project voor het inrichten van een doorgaande fietsroute (VeluweWaalpad) door de wijk Oosterhout. Vanuit de regionale samenwerking (Groene Metropool Regio) wordt een verkenning uitgevoerd waarbij ook gekeken wordt naar een traject door de wijk Oosterhout, inclusief de mogelijkheid om beter met de fiets over te kunnen steken over de busbaan. Deze verkenning kan worden gebruikt als input bij het toekomstige participatietraject voor deze fietsroute. Zodra er een projectleider is aangesteld voor deze fietsroute zal hij of zij aan de gang gaan met een participatieplan en zal de buurt betrokken worden bij de plannen voor de inpassing van de fietsroute. Op dit moment is het project echter nog niet opgestart omdat er eerst een bestuurlijk akkoord van meerdere gemeenten moet zijn. Als deze er is, mogelijk dit najaar, dan gaat het project begin volgend jaar starten. Alle input die nu al geleverd wordt zal straks meegenomen worden in het project.

Reacties

Dankzij het verwijsbordje kwam onderstaande constatering tot stand: 'Doorsteek Imbrexstraat-Terralaan Nijmegen Noord De nieuwe Zuid-Noord vv fietsroute vanaf Waaijesteijn loopt op een wonderlijke wijze dood op de busbaan Terralaan. Omdat het oversteken van de Terralaan thv de bushalte via een voetpad voor fietsers merkwaardig overkomt, neemt men het zuidelijke parallel gelegen voetpad vlak voor voordeuren zuidelijk langs de Terralaan. Aanwonenden achten dit – terecht – gevaarlijk. Vandaar een initiatief met een verwijsbordje. De klacht is volgens een aanwonende al wel ingediend bij de gemeente. Past regelrecht in de rubriek: Bizar Fietsroute-beleid Gemeente Nijmegen' Elst, 26-09-2024 WOvM ps mijn illustraties (o.a. foto verwijsbordje) kan ik helaas hier niet kwijt.

Antwoord

Vijf vragen aan de gemeente: 1. Mogen bewoners vooraf meepraten over de wenselijkheid (en veiligheid) van regionale snelfietspaden door lokale woonwijken? 2. Mogen bewoners vooraf meepraten over de gewenste (en veilige routes) van regionale snelfietspaden, zoals het nieuwe VeluweWaalpad van Arnhem via Elst naar Nijmegen? 3. Of mogen bewoners achteraf (als de route al is vastgelegd, bijvoorbeeld in een bestuurlijk akkoord van de Groene Metropoolregio en gemeenten) alleen meepraten over de ‘inpassing van de fietsroute’ (het rode asfalt in je straat een meter naar links of rechts)? 4. Kan de gemeente een aparte MijnWijkplanpagina maken voor het VeluweWaalpad in Nijmegen-Noord, zodat ook bewoners van bijvoorbeeld de Bellefleurstraat, Pijlpuntstraat en de Grote Boel (Hella Haassestraat, Simone de Beauvoirstraat) kunnen reageren? 5. Kan de gemeente op die nieuwe pagina ook een kaartje publiceren met de twee voorgestelde routes van het doorgaande VeluweWaalpad in Nijmegen-Noord?

Antwoord

Goedemorgen allemaal, ik ben gewezen op dit idee. Ik woon zelf ook aan de Imbrexstraat en kreeg te horen wat de gemeente van plan is, maar voor wat mij betreft is een snelfietspad "direct" grenzend aan mijn tuin volstrekt onacceptabel. De huidige situatie heb ik al bij de gemeente neergelegd (sluipverkeer) vanwege overlast en gevaarlijke situaties. Ik heb zelf al 6 bijna aanrijdingen gehad. De gemeente heeft keer-op-keer gefaald met de infrastructuur in de wijk, omdat ze pas zijn gaan nadenken nadat de wijk al gebouwd was. Nu hebben ze zelf de huidige situatie gecreëerd door een route aan te leggen door Waaijenstein en vervolgens de route via het park af te sluiten (wat eigenlijk de meest logische route was).

Antwoord

De Imbrexstraat is totaal niet geschikt voor 2 richtingsverkeer (te smal). Dat zou betekenen dat de weg, aan onze zijde, aangepast (lees verbreedt) moet worden. Dat houdt in dat óf de parkeervakken aan wadizijde vervallen óf dat de wadi versmalt wordt. Ik vind beiden niet oké. Daarnaast wordt het er niet veiliger op, maar juist onveiliger. Veel scooters en (elektrische) fietsen rijden nu al als een idioot door de straat en dat wordt alleen maar erger, zeker als de snellere fietsen (Speed Pedelecs) daar gaan toenemen. Zijn jullie je daar bewust van? Ik rij meestal rond de 20 km/h bij ons in de straat en dan word ik vaak al "ingehaald" door het sluipverkeer.

Antwoord

Daarnaast word je aangetast in je woongenot, je nachtrust en krijg je te maken met waardedaling van de woningen. O.a. gezinnen met kinderen gaan niet aan een snelfietspad wonen. Voor een veilige snelfietsroute is het gewoon te druk met kruisend woonverkeer. Ik ben het er mee eens dat de huidige situatie opgelost moet worden, maar een snelfietspad door de Imbrexstraat is mijn inziens niet de oplossing. Wel moet een plan komen voor stadsdeel Noord (samen met Lent) voor goede fietsroutes in en om de wijken. Mochten jullie contact willen: ik zit ook (nog) in de wijkraad en ben bereikbaar via mail.wijkraadoosterhout@gmail.com We hebben een gezamenlijk belang hierin.

Antwoord

Dank voor je reactie. Het VeluweWaalPad was mij niet bekend, en ook de opname van de Imbrexstraat daarin. Ik heb daarom even online gezocht, maar kan geen oude of nieuwe informatie vinden waaruit is af te leiden dat dit daadwerkelijk zo is. Wel een ambitiedocument en een voorlopig traject, maar daarin speelt de Imbrexstraat geen rol. Heb jij meer info? Ondertussen is het fietspad langs busbaan en De Klif nu al een drukke route voor fietsers en brommers, dus of dat echt een grote verandering zal zijn weet ik niet. Wij zien vooral dat het fietspad vanuit Waaijenstein 'doodloopt' op de Imbrexstraat, waardoor (race)fietsers én brommers ofwel niet weten hoe ze verder moeten, ofwel worden verleid via de stoep verder te fietsen. Dat levert op dit moment concrete gevaarlijke situaties op, waar we graag vanaf willen. Dan is een (al dan niet druk gebruikt) fietspad toch echt een betere oplossing. Ik zou een reactie van de gemeente op het idee en de feedback zeer waarderen.

Antwoord

Helemaal mee eens Leo. De huidige situatie is niet duidelijk en niet wenselijk, wanneer je de Terralaan / busbaan oversteekt wordt het zicht op het fietspad (naast de busbaan) je ontnomen door een bushokje, wat het gevaarlijk maakt om het fietspad op te draaien. Ik hoop dat er snel een goede en veilige aansluiting komt van het fietspad door Waaijenstein met het fietspad langs de busbaan. Mijn voorkeursroute is dan over de Imbrexstraat (zoals dit nu in feite ook is).

Antwoord

Weten jullie dat de gemeente de Imbrexstraat wil gaan gebruiken als schakel in het VeluweWaalpad, het snelfietspad van Arnhem Zuid via Elst en Nijmegen Noord naar Nijmegen? De Imbrexstraat is al een vaststaand onderdeel van dat VeluweWaalpad. Want de gemeente streeft naar minder fietsers over de Griftdijk en meer fietsers door de wijk. Dat betekent doorgaande fietsers van Arnhem en Elst (met steeds meer snelle speed pedelecs - die 45 km/u kunnen - en e-bikes) door de Imbrexstraat en langs De Klif, waar veel kinderen spelen en fietsen. Door te pleiten voor een bredere oversteek van de busbaan, zetten jullie de deur voor het snelfietspad wagenwijd open. Het lijkt mij dat de gemeente éérst moet kijken naar de hele fietspadenstructuur in Nijmegen-Noord én de bewoners daarover moet raadplegen: is een doorgaand snelfietspad dwars door een woonwijk wel zo’n verstandig en verkeersveilig idee?

Antwoord

Helemaal eens met dit voorstel! Het is erg druk met fietsers op deze kleine overgang en het is onduidelijk hoe fietsers hun route moeten vervolgen. De stoep is gevaarlijk, maar wordt nu volop gebruikt. Dank voor het inbrengen, Leo!

Antwoord

Ik heb dit probleem al direct na de aanleg van de groene driehoekje bij de gemeente aangekaart. Het fietspad door het park bevond zich toen nog in een begin stadium. Het is nu inderdaad nog veel gevaarlijker. De imbrexstraat zelf is een druk doorgaand fietspad geworden waar fietsers aan beide zijden heen en terug rijden. De oversteek over de busbaan moet breder en daardoor duidelijker worden. Mogelijk dat de bushaltes aan beide zijden dan ook verplaatst moeten worden. Er is waarschijnlijk niet goed nagedacht dat de aanleg van het fietspad door het park en de aansluiting via de imbrexstraat naar het fietspad parallel aan de busbaan zoveel problemen op zou leveren.

Antwoord

Ik heb dit probleem al direct na de aanleg van de groene driehoekje bij de gemeente aangekaart. Het fietspad door het park bevind zich toen nog in een begin stadium. Het is nu inderdaad nog veel gevaarlijker. De imbrexstraat zelf is een druk doorgaand fietspad geworden waar fietsers aan beide zijden heen en terug rijden. De oversteek over de busbaan moet breder en daardoor duidelijker worden. Mogelijk dat de bushaltes aan beide zijden dan ook verplaatst moeten worden. Er is waarschijnlijk niet goed nagedacht dat de aanleg van het fietspad door het park en de aansluiting via de imbrexstraat naar het fietspad parallel aan de busbaan zoveel problemen op zou leveren.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 29-05-2024