Wegwerkzaamheden George Brassensstraat

Aanpassing Georges Brassensstraat

 

De Georges Brassensstraat tussen de rotonde (Vrouwe Udasingel) en de Frankrijkstraat wordt opnieuw ingericht.

 

 

 

 

Het doel van het project:

Het doel van de herinrichting is om de veiligheid voor de fietsers  (vooral schoolgaande kinderen) te vergroten.

 

Hoe wordt dit doel bereikt:

De weg wordt heel iets smaller gemaakt maar aan beide zijde van de weg wordt een iets verhoogde fietspad aangelegd van bijna 2 meter breed. Hierdoor hebben de fietsers tot aan het kruispunt met de Frankrijkstraat een duidelijk eigen plek op de weg. De fietsers hoeven dan niet meer vlak voor het kruispunt te ‘ritsen’ met het overige verkeer.

Het ontwerp van de herinrichting is hieronder te zien.

 

Wanneer wordt het uitgevoerd:

De werkzaamheden worden uitgevoerd in de herfstvakantie (zodat de schoolgaande kinderen er zo min mogelijk last van hebben) en in de week daarna. Dus van 13 oktober tot en met 27 oktober.

 

De aannemer heeft de planning zo opgesteld dat de werkzaamheden en de afsluiting van de weg zo kort mogelijk duren (maar twee weken). Om dat mogelijk te maken moet de aannemer het eerste weekend (14 en 15-10-23) en woensdagavond (18-10-23 tot 22:00uur) werken.

De werkzaamheden die in het weekend en in de avond worden uitgevoerd veroorzaken niet meer geluidsoverlast dan dat het normale verkeer maakt. Er worden dan dus geen luidruchtige werkzaamheden uitgevoerd om overlast voor u te beperken.

 

Omleidingsroute:

Vanaf zaterdag 15 oktober wordt dit deel van de Georges Brassensstraat afgesloten voor het verkeer. Het verkeer wordt omgeleid over het parkeerterrein van de supermarkt.

Om deze omleidingsroute mogelijk te maken wordt een deel van het parkeerterrein afgesloten (ten behoeve van de veiligheid en bereikbaarheid)

 

 

 

 

Vragen en opmerkingen tijdens de bewonersavond:

Vraag: Kunnen er geen stoplichten worden geplaatst op het kruispunt Georges Brassensstraat – Frankrijkstraat die alleen tijdens de ‘schoolspits’ aan staan. Dit om te voorkomen dat het verkeer het kruispunt blokkeerd.

Antwoord:  Omdat het om zo’n korte tijd gaat dat de stoplichten aan zouden zijn is deze oplossing  te duur. Stoplichten lossen het probleem niet echt op. Bij groen rijden de automobilisten het kruispunt op. Als het verkeer op de Georges Brassensstraat stilstaat dan sluit het verkeer hierop aan en staat het alsnog op het kruispunt stil. Dit zou geregeld kunnen worden door de stoplichten langer op rood te zetten. Dan heeft het verkeer op de Georges Brassensstraat de tijd om weg te rijden. Het lange wachten op een rood stoplicht wekt frustraties op en er ontstaat een file in de Frankrijkstraat.

 

Vraag: Kunnen de rode fietspaden niet over het kruispunt doorgetrokken worden. Dan hebben de fietsers ook op het kruispunt een eigen plek. Dit om te voorkomen dat de fietsers bij het oversteken geblokkeerd worden door auto’s.

Antwoord: Automobilisten sluiten aan op het voorgaand verkeer, daarbij wordt geen rekening gehouden met een rood fietspad. De automobilist mag hierop stilstaan en doet dat ook. Daardoor wordt het fietspad toch nog geblokkeerd en heeft dit dus weinig zin.

 

Vraag: Al het verkeer moet over dezelfde toegangsweg/uitvalsweg de wijk in (Frankrijkstraat en dan de rotonde bij de Vrouwe Udasingel, waardoor het daar altijd vast staat). Is er niet een mogelijkheid voor spreiding en een tweede entree de wijk in?

Antwoord: Een mogelijke tweede ontsluitignsweg valt buiten dit project. Een ontsluitignsweg bij de stoplichten op de Prins Mauritssingel (nabij de plas) is geen optie in verband met de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming.

 

Opmerking: Het verkeer staat vast vanaf de rotonde op de Vrouwe Udasingel tot ver op de Frankrijkstraat. Hierbij staan auto’s regelmatig stil op het kruispunt van de Georges Brassensstraat – Frankrijkstraat. Het fietsverkeer hierdoor geblokkeerd.

Antwoord: De regel is dat weggebruikers een kruispunt niet mogen blokkeren. Het valt of staat met het gedrag van de medeweggebruikers. Het doortrekken van de fietspaden of het plaatsen van stoplichten gaat niet voorkomen dat de automobilisten niet meer stil gaan staan op het kruispunt..

 

Opmerking: Als je op de stoep staat te wachten (aan de zijde van de winkels) rijden auto’s je bijna van de sokken omdat automobilisten de bocht zo hard en scherp nemen.

Antwoord: in de binnenbocht wordt een betonnen strook aangebracht waar auto’s niet goed/hard overheen kunnen rijden (maar vrachtwagens met gepaste snelheid wel). Hierdoor worden de automobilisten met een ruime bocht om de stoep geleid.

 

Opmerking: Opletten dat er bij de voorgenomen omleiding over het terrein van de Jan Linders (supermakrt) genoeg ruimte en overzicht is. (is er wellicht een verbreding van de inrit nodig?) Daarnaast is de markt er op woensdag.

Antwoord: er wordt een aantal parkervakken afgezet om voldoende ruimte te maken en te zorgen voor voldoende overzicht. Op de Vrouwe Udasingel wordt de middenberm tijdelijk iets verlaagd zodat het verkeer makkelijker de bocht kan maken.

 

Aannemer:

De aannemer die deze werkzaamheden heeft voorbereid en gaat uitvoeren is NTP. De uitvoerder heeft Edwin Willemsen. U kunt hem bereiken per email: e.willemsen@ntp.nl

 

 

Initiatiefnemer

Deelnemers

Er zijn nog geen deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Even een vraagje, waar komt de wekelijkse markt dan nu tijdelijk te staan?

Antwoord
Idee is ingestuurd op 27-09-2023