Met de beoogde herinrichting van dit gedeelte van de Laauwikstraat wil gemeente Nijmegen de verkeersveiligheid vergroten en de 30km zone ondersteunen. Bij het nieuwe ontwerp houden we rekening met de bus.
Het gaat om het gedeelte Laauwikstraat tussen de Visveldsestraat en Turennesingel.
Communicatie:
Het nieuwe ontwerp wordt afgestemd met de uitvoerder Openbaar Vervoer (Connexion).
Tijdens de inloopavondavond is informatie opgehaald bij de bewoners. Aan de hand van de informatie die we op de inloopavond hebben opgehaald, is er een aangepast ontwerp voor de verkeersmaatregelen Laauwikstraat gemaakt (zie bijlage PDF ''Aangepast ontwerp verkeersmaatregelen Laauwikstraat).
Planning
- In december 2018 is een uitnodiging voor de inloopavond per brief aan buurtbewoners
- Op donderdag 17 Januari 2019 is een inloopavond georganiseerd bij basisschool Geldershof, Laauwikstraat 11.
- Eind maart / begin april is het aangepast ontwerp op mijnwijkplan geplaatst.
- Naast het aangepaste ontwerp plaatsen we ook de reactie van de gemeente op de ontvangen opmerkingen tijdens de inloopavond op deze webpagina in de bijlage.
- April 2019 wordt een aannemer gezocht voor de uitvoering van het project.
- De ambitie is om het project voor de zomer uit te voeren. De uitvoering van het project wordt onder andere afgestemd met werkzaamheden aan de Laauwikstraat/Vossenpelsstraat.
Aangepast Ontwerp
Vanaf 2 april 2019 is het aangepaste ontwerp in de bijlage vindbaar
Toelichting ontwerp.
Kruising Visveldsestraat: wordt vormgegeven als een inritconstructie. Hierdoor ontstaat een voorrangssituatie door vormgeving. De inritconstructie wordt zo haaks mogelijk uitgevoerd op het verlengde van de Laauwikstraat. Er wordt aan de noordzijde van de kruising een extra stuk trottoir aangelegd om een oversteek mogelijkheid te creeëren. Markeringen; de haaienstanden en de 30km markering worden verwijderd. Aanpassing van bebording op het kruispunt.
Kruising Azaleastraat en de kruizing met de Petuniastraat: worden voorzien van een drempelplateau uitgevoerd in klinkers. Bij de beide kruispunten worden tijdelijke verkeersborden geplaatst voor de gewijzigde voorrangssituatie.
In de Petuniastraat is een drempelconstructie aanwezig, deze verwijderen we en leggen we dicht met klinkers.
Kruising met fietspad Diederik van Lentlaan: bebording over de 30km zonering worden verwijderd om verwarring te voorkomen. Het straatnaam bord van de Diederik van Lentlaan verplaatsen we.
Tracé na de Diederik van Lentlaan tot de Turennesingel: tijdens de inloopavond waren de reacties van de buurtbewoners erg gemixxed op het voorstel om het fietspad op te heffen. Met name over de veiligheid en de ruimte voor de fietser als we deze snel na de rotonde naar de rijbaan verplaatsen uitte u zorgen. Gezien uw reactie kiezen we ervoor om het bestaande fietspad te handhaven in het aangepaste ontwerp.
Rotonde Turennesingel: bebording wordt verplaatst naar locaties waar deze beter zichtbaar is. Als u de Laauwikstraat in rijdt komt er 30km markering op de weg en staat er een 30km zuil langs de weg (deze zijn beter zichtbaar). Borden verboden tractoren en vrachtverkeer krijgen een meer zichtbare locatie.
Op de rotonde Turennesingel voegen we ook bebording toe voor ''doorgaandverkeer Nijmegen (zuidwaarts) via Turennesingel'' en ''doorgaand verkeer Arnhem (noordwaarts) via Turennesingel''.
Terugkoppeling inloopavond 17 Januari
Voor een uitgebreid overzicht van input van bewoners en de reactie van de gemeente, kunt u het document in de bijlage bekijken.