De vernieuwing van station Heyendaal is gestart.
Sinds de opening van het station in 1972 is het aantal treinreizigers op station Heyendaal gegroeid naar 7.200 in- en uitstappers per dag. Het is daarmee een van de drukste stations in de regio. De verwachting is dat het aantal reizigers op de Maaslijn tot 2031 nog eens met 18 procent zal groeien. Een verbouwing van het station is dus hard nodig om het station ook in de toekomst goed te laten functioneren.
Station Heyendaal krijgt bredere perrons, een nieuwe oversteek over het spoor en een grotere fietsenstalling. Aan de kant van het Technovium komen zitplekken in het groen. Het station moet zichtbaarder worden vanaf de Heyendaalseweg en een uitstraling krijgen die beter past bij een moderne campus.
Het ontwerp dat er nu ligt is gemaakt op basis van de wensen van de Provincie Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Nijmegen en buurtbewoners. Samen met Prorail en aannemer Van Spijker voeren we het werk uit.
Vanaf 29 april verwijdert de aannemer fietsenstallingen en wordt het bouwterrein ingericht. Het werk duurt tot begin 2025.
Tijdelijke fietsparkeerplaatsen worden geplaatst op de huidige kiss&ride.
Gevolgen voor het treinverkeer
Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen. Wilt u reizen met het OV? Kijk dan voor actuele reisinformatie op arriva.nl/reisplanner. Of raadpleeg 9292 voor een reisadvies op maat, via 9292.nl of telefonisch 0900 – 9292 (€0,90 per minuut).
Benieuwd wat er is gebeurd tijdens de verbouwing? Bekijk hier een timelapse van de werkzaamheden hier het inhangen van de traverse.
Kijk ook bij:
https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/heijendaal/project/duurzaam-bereikbaar-heijendaal-
https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/project/gebiedsvisie-campus-heijendaal
https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/project/nieuwbouw-groenewoudseweg-275-oude-ggd-locatie
https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/project/professor-bellefroidstraat-nieuwbouw-ggd