Dorpensingel

Er komt een nieuwe weg tussen het Keizer Augustusplein (de Ovatonde) en de Zandsestraat. De weg heeft als tijdelijke naam Dorpensingel-Oost. Deze weg is nodig omdat Nijmegen-Noord snel groeit. Tegelijk met de nieuwe weg passen we in het project Dorpensingel de verkeerssituatie op drie andere plekken aan. Het project Dorpensingel zorgt ervoor dat Nijmegen-Noord en Bemmel goed bereikbaar blijven en dat de verkeerssituatie in het gebied veiliger wordt.
De gemeenten Nijmegen en Lingewaard voeren het project Dorpensingel samen uit. Zij hebben daarover op 19 maart 2019 een overeenkomst getekend. De provincie Gelderland betaalt mee aan het project.

De vier onderdelen van het project Dorpensingel zijn: 
•           Dorpensingel-Oost: we leggen de nieuwe weg aan.

•           Vossenpelssestraat: hier komen maatregelen om het verkeer langzamer te laten rijden.

•           Ressensestraat: op deze straat maken we de oversteek van het RijnWaalpad veiliger.

•           Vossenhol: we maken deze weg breder en we delen hem anders in.

Waar zijn we nu mee bezig

- Er is een ontwerp gemaakt voor de Dorpensingel en ook een landschappelijk inpassingsplan. Dit laatste is onderdeel van het bestemmingsplan. Hier vindt u meer informatie over de werkwijze van een omgevingsplan en bestemmingsplan 

- Voor het Vossenhol is het ontwerp in overleg met de Stichting en bewoners aangepast zodat het past bij een maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Het verkeerskundig ontwerp vindt u in de linkerkolom op deze pagina. 

- De benodigde gronden voor de vernieuwing van het Vossenhol zijn aangekocht. We zijn nog bezig met het aankopen van de benodigde gronden voor de aanleg van de Dorpensingel. In december zal het ontwerp onteigeningsbesluit ter inzage worden gelegd. Hier volgt nog een formele publicatie over.

- De ontwerpen voor de Dorpensingel en de vernieuwing van  het Vossenhol worden in de komende periode uitgewerkt tot technische tekeningen en bijbehorend contract. Ook zal nog een aantal onderzoeken worden uitgevoerd die nodig zijn voor de verdere contractvorming. Hierbij moet u denken aan o.a. een terreininmeting, asfalt- en bodemonderzoeken en archeologisch onderzoek. Als alles voorspoedig verloopt kan de uitvoering van de werkzaamheden in het 3e of 4e kwartaal van 2025 beginnen.

- Voor het noordelijke deel van de Vossenpelssestraat tot aan de Zandsestraat moeten we het plan nog maken. We weten nog niet wanneer we een eerste ontwerp met de omwonenden bespreken. De bedoeling is dat we tegelijk klaar zijn met de aanleg van de Dorpensingel

Documenten

Initiatiefnemer

Deelnemers

Er zijn nog geen deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Ik schrik nogal van het verkeerskundig plan. Daarin staat dat de Turennesingel een deel van de verkeersbewegingen gaat opvangen. Voor de dorpensingel, en voor de nieuwe wijk in Vossenpels-Noord. Maar heeft de gemeente enig idee hoeveel verkeer er nu al over de Turennesingel rijdt? Iedere spits staat het al stil. Lekker voor de bewoners naast de weg die dan continu uitlaatgassen mogen inademen. De doorstroming stokt volledig, omdat de hele weg afhankelijk is van het stoplicht bij de Waalbrug. Daarnaast rijdt het verkeer ook nog eens vaak veel harder dan de aangegeven 50.

Antwoord

Na de zoveelste vertraging van de Dorpensingel zou het bestemmingsplan na de zomer worden gepresenteerd. En in september zou er een inloopbijeenkomst worden georganiseerd. We zijn nu weer 4 maanden verder kunt u nu laten weten wanneer de plannen gepresenteerd worden en wanneer deze bijeenkomst in september gaat plaatsvinden?

Antwoord

Ik moet zeggen dat als initiatiefnemer van het Draagvlak Lent en van de verkeersgroep van Wijkraad Lent wij weinig betrokken worden bij uitwerking van dit raadsbesluit uit 2011 Sinds de overeenkomst in 2019 en een door provincie aanvullend geldelijke bijdrage zou de weg er eerst in 2021 en nu eindelijk in 2022 er komen te liggen. In febr. 2020 zijn wij met een afvaardiging bij de bijeenkomst in Bemmel geweest, dit heeft geleid tot een ontwerp welke in mrt 2021 met omwonenden en belanghebbenden is besproken. Het ontwerp is verder geoptimaliseerd en definitief gemaakt als basis voor het Best. Plan De laatste informatie betreft eind mrt 2022 publicatie ontwerp BP en in April inloopbijeenkomst De rotonde bij Hornbach is nu wel gerealiseerd. Kunt U ons weer eens wat laten weten.

Antwoord

Beste Charles,De planning is aangepast omdat het ontwerp bestemmingplan voor de zomer publiceren niet haalbaar was. Dit zal nu na de zomer worden.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 10-03-2021