Afslag 38

Aanleiding
De afslag 38 van de A15 is een belangrijke entree naar Nijmegen-Noord, Oosterhout en Elst. Door de ontwikkelingen in het gebied loopt de bestaande afslag tegen zijn grenzen aan. Voor de bereikbaarheid van het de bestaande woon- en werkgebieden en nieuwe ontwikkelingen rondom Afslag 38 is een robuuste, toekomstvaste aanpassing van de infrastructuur nodig. Het project Afslag 38 loopt al sinds 2017, maar er is ook in de jaren daarvoor al veelvuldig op gestudeerd. Het project heeft als doel: een betere bereikbaarheid van het gebied voor auto, fiets en openbaar vervoer. We willen dat de inwoners van Nijmegen-Noord, werknemers van de bedrijventerreinen en ondernemers goed bij hun huis en op hun werk kunnen komen.

Ontwerp/aanpassing infrastructuur
De rijstroken op het viaduct over de A15 worden aangepast en er komt een fietspad in twee richtingen aan de oostzijde van de Griftdijk (vanaf de Keizer Hendrik VI-singel tot Elst). Het fietspad betreft een regionale doorfietsroute van  het VeluweWaalpad. Onderdeel van de plannen voor afslag 38 is ook de aanpassing van de Griftdijk en de rotonde Stationsstraat. Op de Griftdijk komt een nieuwe aansluiting voor de uitbreiding van bedrijventerrein De Grift. De rotonde Stationsstraat wordt omgebouwd tot een kruising met verkeerslichten. Zo verbetert de doorstroming op de Griftdijk. Ook gaan we de aansluiting van bedrijventerrein Rietgraaf op de Griftdijk aanpassen. 

Stand van zaken
Begin januari 2024 heeft de provincie besloten niet verder te gaan met het project Railterminal Gelderland (RTG). Een groot deel van de financiering voor dit project vervalt hiermee. Voor Nijmegen maar ook voor Elst blijft de urgentie van dit project echter onveranderd hoog. Wij zijn op dit moment bezig om oplossingen te vinden voor deze situatie met als doel om door te kunnen met dit project. Daarbij onderzoeken wij momenteel welke werkzaamheden wij binnen gemeente Nijmegen gaan uitvoeren.

Meer informatie
Via deze pagina krijgt u updates over de ontwikkelingen van afslag 38. Wilt u meer weten over de andere twee projecten? Kijk dan op:

Heeft u vragen of opmerkingen, neem dan contact op via degrift@nijmegen.nl.

Initiatiefnemer

Deelnemers

Er zijn nog geen deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Het is al meer dan een jaar stil rond het project Knoop 38. Kan de gemeente weer eens de stand van zaken schetsen?

Antwoord

7 redenen voor voetpaden langs Griftdijk – 1. Voetpaden horen bij het STOP-beleid van de gemeente: eerst de S van Stappen (lopen), vóór de T van Trappen (fietsen). Voetgangers komen er nu bekaaid vanaf. 2. Met bedrijventerrein Griftdijk in het westen, Zuiderveld in het oosten, Nijmegen-Oosterhout in het zuiden en De Grift/Park 15 in het noorden groeit de bebouwing aaneen, waardoor meer bestemmingen op loopafstand komen. 3. OV-reizigers moeten 500 (vanaf halte Stationsstraat) tot 1.500 meter (naar hun werk op De Grift/Park 15) over het fietspad lopen. 4. Nijmegen afficheert zich als wandelstad. Die wandelaars lopen in steeds grotere getale op het fietspad. Hun verschil in snelheid met e-bikes en speed pedelecs groeit. Dat is niet veilig, zeker niet in het donker. 5. Ook mensen met rolstoel of scootmobiel moeten nu over het fietspad. 6. Naast de Griftdijk is genoeg ruimte voor voetpaden. 7. De heringerichte Griftdijk ligt er minimaal 50 jaar. Voor aanleg van voetpaden geldt: nu of nooit.

Antwoord

6. Wij pleiten ook voor een afzonderlijk voetpad langs de gehele Griftdijk en Rijksweg Zuid (gezien de voetgangersstroom van en naar bushaltes, de trimmers en de hondenuitlaters, maar zeker ook vanwege de (trainende) vierdaagse wandelaars op de route Nijmegen/Elst).

Antwoord

Vervolg: Wij zijn geen voorstander van tweerichtingen-fietspaden (zeker wanneer daar lussen in worden gelegd om hoogteverschillen te overbruggen) op fietsroutes, die intensief gebruikt worden voor woon/werk- c.q. woon/school-verkeer en niet alleen voor recreatief gebruik . 4. De rotonde Stationsstraat-Griftdijk zou een VRI-geregelde kruising dienen te worden, aldus de voorgelegde plannen. De noodzaak is allerminst aangetoond en fietsers zijn gebaat bij een blijvende rotonde met fietsers in de voorrang (rotonde ligt straks binnen de bebouwde kom). 5. Bedrijventereinen langs autosnelwegen dienen rechtstreekse aansluitingen te hebben aan deze auto-routes. Dat zou ook op moeten gaan voor het XXL-bedrijventerrein De Grift, alsmede Park 15 en zelfs ook de Railterminal Gelderland. Daarmee valt een deel van de druk van het autoverkeer op lokale verbindingen als de Griftdijk weg. Des te verder auto’s blijven van fietsroutes, des te veiliger. 6. wordt vervolgd.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 28-02-2023