Betere bereikbaarheid Geerkamp en Kluijskamp, minder verkeer St. Agnetenweg

Aanpassen van de toegang van en naar de Zwanenstraat: direct toegang vanaf de Wijchenseweg en niet meer vanaf de St. Agnetenweg.

Deze aanpassing zorgt ervoor dat de reistijd voor bewoners van de Geerkamp en de Kluijskamp naar huis korter zal zijn. Bovendien kan hulpverlening sneller ter plaatste zijn, omdat ze niet meer via de St. Agnetenweg hoeven, maar direct naar de desbetreffende wijk.

De verkeersdrukte op de St. Agnetenweg en de Ijpenbroekweg zal afnemen, omdat al het verkeer van die twee wijken een nieuwe directe verbinding via de Wijchenseweg krijgt. Dit maakt het veiliger voor de vele kinderen die naar de scholen lopen en fietsen.

De benodigde aanpassingen zijn minimaal: wegblokkade voor auto's aan de kant van de St. Agnetenweg en het fietspad in de bocht aan het einde van de Zwanenstraat weer een weg maken. De wegblokkade voorkomt dat de Zwanenstraat als sluipdoorroute wordt gebruikt door mensen die daar niet wonen/moeten zijn. Het verkeer in de Zwanenstraat zelf zal dus niet toenemen. Fietsers kunnen er wel langs. Door een versmalling net voor de ingang van het parkeerterrein van de huisarts/tandarts te plaatsen (vanaf de Zwanenstraat gezien), blijft de huisarts/tandarts toegankelijk met de auto. Aan het einde van de Zwanenstraat is nu een versmalling, echter vroeger was dat een geasfalteerde weg: de ruimte is er dus om die toegang weer te gebruiken en dit is haalbaar.

Kortom met relatief kleine aanpassingen worden grote verbeteringen in veiligheid en woongenot behaald voor alle bewoners.

Initiatiefnemer

Deelnemers

Feedback van de gemeente

Beste initiatiefnemer en buurtbewoners, 

Het idee om de knip tussen de draaiom en de Zwanenstraat op te heffen is afgewezen. Hieronder leest u het besluit van de beleidsadviseur mobiliteit en verkeersveiligheid: 


Reistijd voor bewoners
Dat de reistijd voor bewoners van de Geerkamp en de Kluijskamp naar huis korter zal zijn, is voor een deel van de gevallen aan de orde. Het is vooral afhankelijk van de herkomst en bestemming. Verkeer afkomstig van en naar de A73 of de Neerbosscheweg is juist langer onderweg. Afhankelijk van de herkomst is deze ingreep vooral voor de adressen in de buurt van de Wijchenseweg interessant maar niet voor de adressen die meer in het centrale deel van De Kamp zijn gelegen. Met de maatregel wordt een deel van De Kamp ‘afgesloten’ van de voorzieningen in Lindenholt. Kortom, de maatregel is qua reistijd voor een deel van de wijk gunstig en voor een deel van de wijk niet. De voorgestelde maatregel is daarmee niet voor alle inwoners aan te merken als een verbetering.


Aanrijtijd hulpdiensten
Dat hulpverlening sneller ter plaatse is, ligt in dezelfde lijn als de stelling hierboven. Wederom is het sterk afhankelijk van de combinatie herkomst-bestemming. De huidige wegenstructuur/ verkeerssituatie is gerealiseerd in overleg met hulpdiensten en vanuit de hulpdiensten is er geen aanleiding om de wegenstructuur te wijzigen.  


Verkeersdrukte op de Sint Agnetenweg
Een afname in verkeersdrukte op de Sint Agnetenweg door het verplaatsen van de knip leidt tegelijkertijd tot een toename van verkeer op de Zwanenstraat. Het verschil tussen de nieuwe en de oude situatie zal dan met name voelbaar zijn voor de aan de bewoners van de nummers 13 tot 33 en 60 tot 70. Een toename van het verkeer op de Zwanenstraat en de Draaiom is in beginsel niet wenselijk omdat deze straten op het punt waarin ze in elkaar overgaan minder geschikt zijn om De Kamp te ontsluiten dan de Sint Agnetenweg.


De wijkontsluiting van De Kamp vindt in de huidige situatie plaats via de Sint Agnetenweg. In de vastgestelde netwerkvisie is de Sint Agnetenweg aangewezen als een stadsstraat met een maximum snelheid van 30 km/uur inclusief bebording, markering en bijbehorende fysieke snelheidsmaatregelen. Dit zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid. De IJpenbroekweg is een ontsluitingsweg die bedoeld is voor de afwikkeling van het verkeer uit Lindenholt. 


Op basis van bovenstaande gaan we de toegang van en naar de Zwanenstraat niet aanpassen en geen directe toegang vanaf de Wijchenseweg realiseren.


Wij vertrouwen dat we u met bovenstaande reactie van een passend antwoord hebben voorzien.
Het idee zal over 2 weken worden verplaatst naar het archief. 

Reacties

Zeer slecht plan. Bereikbaarheid wordt slechter, zeker als je een caravan hebt

Antwoord

Jammer dat alleen de optie ondersteunen er is. Het zou fijn zijn als er een “niet ondersteunen” knop zou zijn, want ook ik ben het niet eens met dit voorstel. Sluit mij volledig aan bij de opmerking van Pol van den Nieuwenhof. Dit idee klinkt omslachtig en zal juist voor meer reistijd zorgen. Daarnaast betwijfel ik het of hulpverlening sneller ter plaatse zal zijn aangezien de weg die genoemd is, drukker is en meer obstakels heeft zoals kruispunten en stoplichten. De verkeerssituatie zoals die nu is, is al jaren prima. Iets wat goed is hoeft niet te worden aangepast.

Antwoord

Slecht idee, ben het met de reactie van Pol hierboven eens. Dan erbij wij hebben familie in de hoefkamp wonen gaat die weg dicht moeten wij helemaal omrijden om daar te komen. Ook familie in de hillekensacker gaat verder weg worden voor ons. Mocht dit plan serieus overwogen worden dan ben ik bereid om door de buurt handtekeningen om te halen om zo eens te zien hoeveel mensen het er mee eens zijn.

Antwoord

Mijn handtekening heb je ;)

Antwoord

Ik ben het met je eens. Een slecht plan dat de bereikbaarheid juist verkleint.

Antwoord

Zal dan ook zeker mijn handtekening plaatsen!

Antwoord

Verschrikkelijk idee… ik ben het eens met wat Pol zegt.. dit maakt het alleen maar omslachtiger om naar andere plekken te gaan. Dan zou je voor de optie moeten kiezen beide en anders gewoon laten zoals de huidige status.

Antwoord

Een slecht plan. De bereikbaarheid van de wijk en reistijd naar huis gaan er juist op achteruit. Door deze aanpassing zijn 2 wijken gedwongen over de Wijchense weg te rijden, dit is alleen maar gunstig als je richting het centrum wil en dat is nou juist een route die de gemeente wil ontmoedigen. Voor uitvalswegen a73, energieweg en zelfs a326 zal de reistijd langer zijn. Druk op de ijpenbroek neemt niet af, zelfs toe aangezien dat de enige logische verbinding naar de a73/energieweg is. In de toekomst visie van de gemeente is de st. agnetenweg al aangeduid als 30km dus de veiligheid zal op die manier al verbeteren

Antwoord

goed gedacht

Antwoord
Idee is ingestuurd op 09-01-2025