In het gebied rond de Graafallard Singel is flink gebouwd. Het aantal bewoners is fors toegenomen en zal alleen maar toenemen . De verkeersintensiteit over de graaf allardsingel is afgelopen jaren toegenomen. Dit zal naar de toekomst verder toenemen. Ook rijdt er vrachtverkeer richting de industrie van Nijmegen. Door de hoge en sluitende bebouwing, met name aan de kant van het winkelcentrum, wordt het geluid van de weg weerkaatst tussen de gebouwen en ook naar de achterliggende bewoonde gebieden doorgegeven.
Om geluidslast te verminderen en de veiligheid te vergroten is het ook mogelijkheid om het verkeer minder hard te laten rijden dmv bijvoorbeeld een flitspaal of andere maatregelen (meer controleren, aanpassing max. snelheid of inrichting weg/omgeving etc.). Ook kan er geluidsreducerend asfalt worden neergelegd, zoals op de brug recent is gedaan.
Daarnaast kan de de toepassing van een geluidswal direct aan de graaf allard singel, tussen de brug de oversteek en de treinbrug,een forse geluidsreductie opleveren voor de omliggende gebieden. Dit zal de leefbaarheid voor het gebied vergroten. Hierbij is het idee om een groene(sluitende) haag te plaatsen als geluidswal, aangezien dit qua zicht voor bewoners direct aan de graaf allardsingel de mooiste optie is voor de omgeving en het beste voor het mileu. Hoogte van de groene muur dient nader bepaalt te worden. Dit zou mogelijk aan beide kanten van de Graaf Allardssingel kunnen, maar gezien er nu een wadi wordt gebouwd aan de kant van het winkelcentrum lijkt de kant van het project de Historische Tuinen een logische eerste stap.
Bekend is dat een groene haag ,mits aan de juiste voorwaarden voldaan, een geluidsreductie kan opleveren voor de omgeving, zie link & onderzoek hieronder. Ook heeft het een positief effect op het milieu en het zicht voor omwonende (mensen wonend aan de graaf allardstraat zien niet continue auto's voorbij komen). Rekening dient er gehouden te worden met het zicht voor automobilisten op en voor kruisingen (Italiestraat & Margareta van Mechelenweg) , dit betekent een lagere heg bij kruispunten. Een groene geluidswal kan er ook voor zorgen dat automobilisten minder hard gaan rijden wat het geluidsniveau,uitstoot en de veiligheid ten goede komt. Geluidafscherming en geluidsreductie door groenstructuren - DGMR
Feedback van de gemeente
Manja Buijen
1 maand geleden
Beste initiatiefnemer,
Wij bedanken de omgeving voor het initiatief. De afgelopen maanden hebben we gekeken naar de mogelijkheden om een haag te realiseren. Helaas is de berm te krap en te steil om een haag te beheren. Het onderhouden is een te grote uitdaging. Vandaar dat we hebben gekeken naar een alternatief.
Op de brede stukken is het mogelijk om een bosplantsoen aan te leggen. Het gaat dan om lagere struiken. De maximale hoogte gaat maximaal 4 meter worden. Her en der blijft het schrale gras liggen dat er nu al ligt. De beplanting willen we tegen de andere sierplantsoenvakken plaatsen. Met wat extra ruimte om te groeien. Door dit bosplantsoen aan te leggen zorgen we voor meer biodiversiteit en het beheer is eenvoudig en goedkoper. Bovendien hopen we daarmee ook het geluid te verminderen.
We verwachten dat we dit in het najaar kunnen gaan aanplanten.
Reacties
theo Kempen
Deelnemer
2 maanden geleden
Prima idee, graag doortrekken naar begin van de Oversteek indien mogelijk