Aanleg voetpad richting station Nijmegen-Lent (ingang noordzijde)

Verzoek tot aanleg voetpad vanaf de Donatellostraat richting station Nijmegen-Lent parallel aan de Graaf Alardsingel.

Er ligt reeds een olifantenpad tussen de Graaf Alardsingel en de Triangel en het Citadel College, omdat dit voor velen de meest efficiente en snelle manier is om bij de noordingang van station Nijmegen-Lent te komen. 

Deze route is maar liefst 78% korter (!) dan de officiele route, die om de beide gebouwen heen gaat (219 meter versus 392 meter - aldus afstand berekening Google Maps).

Op dit moment gaat het olifantenpad deels door het groen heen, waardoor het, zeker bij nat weer, vervelend is om dit pad te gebruiken.

Daarom het verzoek om een verhard of half-verhard pad aan te leggen, waarmee indien nodig ook rekening wordt gehouden met het omliggende groen.

 

 

Initiatiefnemer

Deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Ik merk ook dat er nu vaak fietsers op het bestaande voetpad fietsen. Dan heb ik het over het voetpad dat langs het citadel college en onder de fietsbrug doorloopt (in een bocht). De fietsers doen dit, omdat er onder de fietsbrug een fietsenstalling is geplaatst. Deze fietsenstalling is per fiets bereikbaar via de spoorstraat, maar het is voor fietsers vaak sneller om een stukje over het voetpad te fietsen en zo de fietsenstalling te bereiken. Dit lijkt mij nog een geldige reden om de huidige situatie aan te passen en iets met dit plan te doen.

Antwoord

Goed initiatief!

Antwoord

Er wordt momenteel al veelvuldig gebruik gemaakt van het olifantenpaadje, waarbij het groen leidt onder de mensen die de planten vertrappen. Niet alleen zou een goed voetpad het groen juist beschermen, maar het maakt het ook nog eens vele malen toegankelijker voor mensen met een beperking, die nu nog steeds heel ver om moeten lopen/rijden. De onlogische wandelroutes in dit stuk van Lent zijn sowieso vaak onnodig lang, veelal onveilig, en voetgangers worden (vooral vanuit de Donatellostraat) bestraft met onnodig veel stoplichten bij kruisingen, omdat deze kruisingen niet aan alle zijdes een voetgangersoversteek hebben. Dit demotiveert mensen om ergens naartoe te wandelen, wat de gezondheid niet bevordert.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 11-07-2024