24-uursknip Griftdijk (Noord)

De 24-uurs knip op de Griftdijk gaat in op 13 januari

De 24-uursknip op de Griftdijk-Noord in Nijmegen gaat op 13 januari 2025 definitief in. Dat is twee maanden later dan gepland. Op dit moment geldt de knip alleen in de spits. Er rijdt nog steeds veel verkeer dat zorgt onveilige situaties met oversteken of oprijden van de Griftdijk. Daarom is er besloten de knip 24 uur te laten gelden. De gemeente Nijmegen wil dat het verkeer zo veel mogelijk gaat rijden via de Margaretha van Mechelenweg en Keizer Hendrik VI-singel. Deze wegen hebben wel genoeg capaciteit om de drukte aan te kunnen.


Wat is de knip?
De ‘knip’ is een denkbeeldige lijn tussen de rotonde met de Italiëstraat en de rotonde met de Terralaan op de Griftdijk Noord. Het is al sinds 2018 verboden om tijdens spitsuren over deze knip te rijden zonder een ontheffing. Na invoering van de 24-uursknip mogen alleen mensen met een ontheffing over deze knip rijden. De knip geldt voor alle motorvoertuigen. (Brom)Fietsen kunnen wel gewoon door de knip.


Waarom nemen we deze maatregel?
De huidige spitsknip wordt uitgebreid naar 24-uursknip om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Ook buiten de spits rijdt er nu veel verkeer op de Griftdijk en Griftdijk Noord. Hierdoor is het moeilijk deze weg over te steken en kan verkeer vanuit de wijk deze weg moeilijk oprijden. Ook zorgen we met de 24-uursknip ervoor dat de situatie duidelijker en overzichtelijker wordt voor alle weggebruikers.


Wanneer gaat de 24-uursknip in?
De 24-uursknip gaat in vanaf maandag 13 januari. In de week van maandag 13 januari 2025 wordt de bebording voor de 24 uursknip aangebracht. Hiermee zorgen we ervoor dat de bebording duidelijk is en klopt met wat in het verkeersbesluit staat. Ook zullen we in de buurt van de knip lichtkranten(informatiepanels) neerzetten om de weggebruiker op de hoogte te stellen van de gewijzigde situatie.


Hoe controleren we?
Aan beide kanten van de knip hangen camera’s die kentekens registeren. Op deze manier kijken we of het kenteken een ontheffing heeft. Taxi’s, bussen en hulpdiensten mogen altijd door de knip rijden en hoeven geen ontheffing aan te vragen. Het handhavingssysteem voor de 24 uursknip voldoet net als de spitsknip aan de regels van de AVG.

Kijk hier of u in aanmerking komt voor een ontheffing.


Geen ontheffing: welke route neemt u?
De beste route is altijd afhankelijk van de bestemming. Over het algemeen is de route via de Keizer Hendrik VI-singel en de Margareta van Mechelenweg het beste alternatief voor de Griftdijk (Noord). De extra reistijd als gevolg van de 24-uursknip is altijd afhankelijk van de bestemming. In de meeste gevallen zal dit echter beperkt blijven tot 1 a 2 minuten.


Waar vindt u het verkeersbesluit?
Voor het instellen van de 24-uursknip is een verkeersbesluit nodig. Op 29 november wordt dit verkeersbesluit gepubliceerd op overheid.nl  De link naar deze publicatie kunt u vanaf 2 december vinden op onze site. Klik hier voor het verkeersbesluit.

 

Het besluit ligt vanaf 29 november 6 weken ter inzage bij de Stadswinkel in het gemeentehuis en bij het Waalsprong Informatie Centrum.
 

Hoe kunt u bezwaar maken tegen de knip?
Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u hier binnen 6 weken bezwaar tegen maken. U kunt per brief of E-mail met een bezwaar indienen bij de gemeente Nijmegen.

 

U kunt uw bezwaar zenden naar:
Gemeente Nijmegen
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

 

Of per mail naar: knipgriftdijknoord@nijmegen.nl onder vermelding van:
Bezwaar verkeersbesluit 24-uurknip Griftdijk


Uw bezwaar dient uiterlijk 10 januari 2025 ingediend te zijn.

Initiatiefnemer

Deelnemers

Er zijn nog geen deelnemers

Feedback van de gemeente

Reacties

Heel fijn en goed dat dit er komt. Ik rij nu vaak om langs het spoor. Kost echt amper extra tijd en als ik met de fiets ben vind ik het erg prettig als er minder verkeer is op de griftdijk. Goed initiatief!

Antwoord

Is het een idee dat de gemeente op deze pagina nog even meldt dat de 24-uursknip op de Griftdijk Noord niet begin november 2024 ingaat maar op 13 januari 2025?

Antwoord

Als inwoner van het "oude Oosterhout" ben ik net als alle overige bewoners geconfronteerd met sterk groeiende verkeersstromen na de realisatie van de wijken in de Waalsprong. De Griftdijk is een drukke weg en ik realiseer me dat dit voor omwonende overlast geeft. Ergens begrijp ik de maatregel (afsluiten voor verkeer zonder ontheffing) wel: -overlast voor omwonenden - verkeersdrukte tijdens spits - verkeersveiligheid die onder druk komt te staan Zou het dan geen goed plan zijn om de Griftdijk ten noorden van de rotonde van het tankstation af te sluiten voor de bewoners van de wijken ten zuiden van de Oude Groene straat. De drukte op de Griftdijk voorbij de rotonde zorgt namelijk voor overlast voor omwonenden, verkeersdrukte tijdens de spits en verkeersveiligheid die onder druk komt te staan. Omrijden kan prima en duurt maar een paar minuten extra.

Antwoord

Waarom wordt de bewoners van het dorp Oosterhout ook niet de mogelijkheid geboden om een ontheffing aan te vragen? Het is van oudsher immers ”hun” weg! Voor wijken als de grote Boel, het Park Tergouw met de tegenoverliggende woonwijk is het immers ook niet noodzakelijk om over de Griftdijk te rijden! Probeer die omweg maar eens in 1-2 minuten extra te rijden naar het nieuwe winkelcentrum, dat lukt bij géén verkeer nog niet. Het is gewoon 5km. omrijden. Ook over de Waaldijk is het voor bewoners van Oosterhout geen pretje om naar Nijmegen te komen. Maar liefst 18 drempels (om de 300 meter ligt er een) plus wordt van april tot oktober, de dijk in het weekend afgesloten. En ook daar wordt nagedacht over algehele afsluiting. Het is vervelend om met de “openingstijden” van de weg rekening te houden, maar een afsluiting vind ik voor het dorp Oosterhout, ronduit asociaal.

Antwoord

Ik ben voorstander van de knip. Het is goed dat de Griftdijk-Noord en aanliggende wijken nu 24 uur per dag gevrijwaard zijn van sluipverkeer, bovenmatige verkeersdrukte en negatieve milieueffecten. Zuiderveld wordt nu echter het kind van de rekening. De verkeerslogistiek langs de Keizer Hendrik VI singel en de Griftdijk in de richting van de A15 blijft enorm. Het verkeersaanbod bestaat uit alle aan- en afvoer incl. vrachtverkeer vanuit de zuidkant van Lent, Bemmel, Oosterhout, Ressen, Valburg etc. en zelfs verkeer komende vanaf de A15 die niet willen rondrijden over de A325 maakt gebruik van deze routen van en naar Nijmegen. In de spits levert dat grote drukte en zelfs lange verkeersslierten op de Griftdijk op, buiten de spits wordt er veel te hard gereden, levensgevaarlijk! Zuiderveld hoort toch echt bij Nijmegen... De knip moet dus verder verlegd worden richting de A15!!!

Antwoord

Prima de invoering van de 24-uursknip voor de Griftdijk. Hopelijk ontstaat er met de permanente afsluiting en de herinrichting van de Griftdijk een aantrekkelijke en veilige wijkontsluitingsweg. Misschien een puntje van aandacht is de overgang vanaf de beide rotondes richting de knip. Hier zou naar mijn mening in aanvulling op de bebording ook iets aan fysieke overgang gedaan kunnen worden in de vorm van een aangepaste aansluiting vanaf de beide rotondes, waarmee deze aansluitingen een meer secundair karakter krijgen. Hiermee kan het duidelijker worden voor, met name de wat meer onbekende weggebruiker, dat het hier een vergunningensituatie betreft.

Antwoord

Goed dat Nijmegen de invoering van de 24-uursknip op de Griftdijk voortvarend heeft opgepakt, wijkbewoners zullen de gemeente dankbaar zijn. Ook m'n complimenten voor de duidelijke en eenduidige publiciteit over deze permanente knip, via alle kanalen. Hopelijk groeit de Griftdijk in de loop van 2025 met de 24-uursknip, 30 km/u, fietsstraat, voetpaden (over de volle lengte aan beide zijden) en groen lint uit tot praktijkvoorbeeld voor heel Nederland van een Duurzaam Veilig ingerichte weg.

Antwoord
Idee is ingestuurd op 11-07-2024