Reconstructie gedeelte Hengstdalseweg (tussen Beukstraat en Sophiaweg).
De aanleiding reconstructie
- De verhardingsconstructie van dit gedeelte van de Hengstdalseweg is slecht en is aan vervanging toe. We hebben het dan over het asfalt en de fundering van de weg.
- De weginrichting voldoet niet.
- Het hoofdriool onder de Hengstdalseweg is aan vervanging toe.
- In Nijmegen-oost is sprake van regenwateroverlast
Projectgebied is afgebakend van het kruispunt Sophiaweg tot en met het kruispunt Beukstraat.
Aan de Sophiaweg wordt niet gewerkt.
Het reparatie vak nabij de kruising met de Beukstraat vormt de fysieke grens van het projectgebied.
Verkeerskundig:
- Van 50 naar 30
- Busroute -> asfalt
- Fietsstraat -> rood, middengeleider
- Nijmegen Duurzaam Bereikbaar (NDP) Oktober 2011
- Verkeerscirculatieplan Nijmegen Oost “Aantrekkelijk Nijmegen Oost, in balans met stedelijke bereikbaarheid” (VCP Oost) September 2016
Riolering:
- Het hoofdriool op dit gedeelte van de Hengstdalseweg wordt vervangen.
- De huisaansluiting in de openbare ruimte worden vervangen
Wateroverlast:
- We willen het wateroverlast probleem thv nr 118-132 oplossen.
- We kijken naar de wateroverlast voor het gehele stroomgebied tot aan Javaplein.
- Klimaatadaptatie / infiltreren op dit gedeelte van de Hengstdalseweg is een uitgangspunt.
- Steenbreek waar we mogelijkheden zien.
- Waterberging op straat doen we toenemen
- Aansluiting zijstraten met inritconstructies
- er wordt een infiltratieriool aangelegd
Groen
- de kastanjebomen blijven behouden
- er wordt nieuw groen (bomen) aangeplant
Planning;
Voorbereiding 2019 / 2020
Uitvoering 2020 / 2021
Start uitvoering na de Vierdaagse 2020 - door de coronacrisis is de start uitvoering verplaatst naar na de bouwvak 2020.
De start van de werkzaamheden is gepland na de zomervakantie 2020. De verwachting is dat de werkzaamheden ongeveer 24 weken duren. De precieze planning wordt afgestemd en gemaakt door de aannemer. Hierover wordt u nog geïnformeerd door ons en door de aannemer.
Die 24 weken uitvoeringsperiode is gebasseerd op;
- Het aantal vierkante meters en strekkende meters van het projectgebied.
- Omdat we de kastanjebomen willen behouden moeten we hier de planning op aanpassen. Werkzaamheden rondom de kastanjebomen zullen namelijk in de periode Oktober – Maart uitgevoerd moeten worden.Deze specifieke werkzaamheden vragen ook meer tijd
- Hengstdal is een archeologisch waardevol gebied. Het is een waarde 3 gebied, dat betekent dat met deze werkzaamheden we archeologische begeleiding geeist worden. Deze begeleiding vraagt meer tijd.
- De Hengstdalseweg is verdacht op CE (conventionele explosieven). Dat wilt zeggen materiaal uit de Tweede Wereldoorlog. Dit betekent dat er ook onder OCE begeleiding gewerkt wordt. De meeste grond onder de Hengstdalseweg is al eens geroerd (het huidige riool is naoorlogs) maar niet alles. Deze begeleiding vraagt meer tijd in de uitvoering.
Projectleider voor dit project: Redmar van Steen, r1.van.steen@nijmegen.nl