Sinds 2014 is deze prachtige straat flink aan het verjongen. In de afgelopen 6 jaar zijn er in de straat 18 kinderen in de leeftijd van 0-10 jaar geboren/komen wonen. Deze verjonging zal in de komende jaren door zetten. De kinderen spelen samen op de trottoirs en op de straat.
Wij als ouders houden ons hart vast wanneer er weer een auto vanaf de Egelstraat, Steenbokstraat of de Hazenkampseweg de Dingostraat op schiet. De snelheid waarmee de automobilisten door deze straat rijden is onacceptabel. Het is wachten tot dat er een kind onder een voertuig komt. Graag zien wij in onze straat diverse verbeteringen.
Denk hierbij aan:
- Weg versmalling, door middel van bijvoorbeeld bloembakken. De straat is namelijk te breed en nodigt uit om harder te rijden;
- Meer drempels, voldoende om de snelheid te reduceren;
- Eventueel toepassen van éénrichtings verkeer.
Verder is de aangegeven maximum snelheid van 30 km niet goed zichtbaar. Onlangs hebben wij zelf 30km bordjes gemaakt en bevestigd aan diverse bomen.
Graag zien wij een verbetering in onze mooie Dingostraat zodat onze kinderen veilig en plezierig met elkaar buiten kunnen spelen.
Feedback gemeente d.d. 13 juli 2020
Het geplaatste idee is met de verkeersdeskundige collega’s besproken. De snelheid op Dingostraat, het gedeelte gelegen tussen Egelstraat en Dromedarisstraat is gemeten. De snelheid van 85% van de weggebruikers ligt tussen 35 en 40 kilometer per uur. Dat is aan de hoge kant. De huidige afstand tussen de bestaande drempel bedraagt 130 meter. Ook dat is op dit stuk aan de hoge kant. Er zou een drempel kunnen komen ter hoogte van huisnummer 64 en 55. Deze drempel komt dan over de gehele breedte van de weg. Met plaatsing van de drempel moet rekening gehouden worden met onder andere inritten en parkeerplaatsen. Genoemde locatie zou geschikt kunnen zijn. Echter, uit de verschillende reacties lees ik dat niet iedereen op een drempel zit te wachten. Ook de aangegeven locatie kan voor weerstand bij de aanwonenden zorgen.
Draagvlak voor het idee is dus erg belangrijk. Wij vragen jullie dan ook om te zorgen voor draagvlak voor het realiseren van een drempel. Dit kan door het uitdelen van hartjes. Of door het plaatsen van (positieve) reacties op dit antwoord.
Om de snelheid verder terug te dringen worden verschillende opties gegeven. Hier onze reactie op deze voorstellen. Bloembakken plaatsen we niet of enkel op een woonerf. Een wegversmalling is op de Dingostraat niet effectief omdat er niet veel verkeer komt en automobilisten dan niet vaak af hoeven te remmen. Om de ander voorrang te verlenen.
Bij een eenrichtingsverkeer neemt de snelheid juist toe omdat er geen tegenligger wordt verwacht. Het instellen van eenrichting heeft invloed op de rijrichtingen van een groot deel van de wijk. Het is niet wenselijk om dit te veranderen.
Tot slot nog over de zichtbaarheid van de 30 km bebording. De Dingostraat ligt in een 30 km zone. Vanaf de Steenbokstraat rijdt je de zone in en hier is een duidelijk bord geplaatst. Bij een zone geldt dat de snelheidslimiet geldt totdat je een bord einde zone tegenkomt. Dit zijn uniforme regels en om hier duidelijkheid in te scheppen worden er binnen een zone geen extra borden geplaatst.
Ik zie reacties van bewoners op het voorstel van een drempel tegemoet.
Wat ik nog wil meegeven. Hardrijden is gedrag, veroorzaakt door de weggebruiker zelf. Maatregelen nemen helpt hier vaak maar deels (of zelfs niets) tegen. Belangrijks is om weggebruikers bewust te maken van hun eigen gedrag. Bewoners kunnen een actie voeren om het gedrag onder de aandacht te brengen. Veilig Verkeer Nederland biedt hier ondersteuning in aan. Mogelijk dat er met elkaar een actie uitgezet kan worden?
Vriendelijke groet,
Anne-Marie Cobussen