De huidige situatie is zo dat er op beide wegen 50 km/h gereden mag worden. Op de Nieuwstadweg en de Sint Agnetenweg wordt enorm hard gereden en heeft een hoge verkeersintensiteit (In twee weken zijn er 15.000 voertuigen gepasseerd gemeten in januari 2016) terwijl daar heel veel kinderen van en naar de basischolen de weg moeten oversteken. Het VOP (Voetgangers oversteekplaats) die T.h.v de Gildekamp 50e straat ligt, deze wekt een grote vorm van schijnveiligheid. Kinderen kunnen daar niet zo maar oversteken want het verkeer op deze weg houdt geen rekening met het VOP, de snelheid van 50 Km/h daar is te hoog, het leid regelmatig naar bijna ongelukken, zowel met schoolgaande kinderen en/of volwassen die daar trachten over te steken. Het vreemde is dat de zijwegen naar de Hoefkamp 30 km/h zijn en naar de Gildekamp 15 Km/h, van 50 naar 30 is een normale stap, van 50 Km/h naar 15 Km/h is een nog grotere stap, waardoor veel mensen ook te snel rijden in de 50e straat, omdat de overgang naar 15 Km/h te groot is. Doordat er veel voetgangers in het gebied aanwezig zijn is het veiliger en logischer om de snelheid terug te brengen naar 30 Km/h zone. Ook wordt er regelmatig geparkeerd voor of net na het VOP, wat zicht ontnemend is (niet toegestaan), waardoor bestuurders en bestuurders van motorvoertuigen gaan inhalen "voor en op" het VOP (ook niet toegestaan) Verkeer wat afslaat naar de Gildekamp 50e straat wordt ook met grote regelmaat ingehaald, met het gevaar dat voetgangers op het zelfde moment oversteken en alsnog worden aangereden, dan is er nog een groep bestuurders (grote regemaat) die inhalen terwijl een bestuurder stopt om een voetganger voor te laten gaan. Dan is er nog de Pizzeria, die hun auto`s net in de bocht of half op de stoep parkeren, die men als bestuurder pas op het laatste moment waarneemt omdat deze net na de bocht voor de zaak staat. en de grote groep klanten die her en der parkeren met alle gevolgen van dien.
De Sint Agnetenweg, deze heeft ook een hoge verkeersintensiteit met het halen en brengen van de kinderen, afleveren goederen, winkelend publiek, maar ook veel mensen die bijzondere uitvoeren zoals parkeren bij de Buurtsuper (Spar) en Tuincentrum het Lindenholtje, wat vaak leid tot hachelijke verkeerssituaties. Tevens is er geen ruimte voor het laden en lossen van goederen voor aanliggende bedrijven, dit gebeurd dan ook op de weg, grote voortuigen (trailers) zijn zichtontnemend op dergelijke weg, waarbij ook de meeste rare verkeerssituaties ontstaan. Het terugbrengen van de snelheid zal een veiliger situatie teweeg brengen op beide wegen.
Voordelen 30 km/h Zone; Veiliger voor kwetsbare groepen, minder geluidsoverlast, gewenning snelheid naar de Gildekamp en Hoefkamp wordt beter door langer 30 km/h te rijden, verhoging woongenot, reductie uitstoot fijnstof, Co2, Nox, mogelijkheid tot meer groen langs beide wegen, mogelijkheid tot parkeerhavens langs de weg, wat ten goede komt voor verlaging snelheid, maar ook voor de tekorten aan parkeerplaatsen.
______________________________________________________________________
Feedback gemeente Nijmegen 2-9-2021:
Als gemeente hebben we jaren geleden aan onze wegen een functie toegekend. De belangrijkere wegen kregen vanwege hun verkeersfunctie de categorie gebiedsontsluitingsweg toegewezen met een bijbehorende maximum toegestane snelheid van 50 km/uur. De wegen met een overwegende verblijfsfunctie werden ingedeeld in de categorie erftoegangsweg waarbij deze wegen werden ingericht voor een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur.
De categorisering van onze wegen gaan we binnenkort heroverwegen. Zo onderzoeken we welke wegen op een verantwoorde manier kunnen worden afgeschaald naar 30 km/uur. Dit doen we om de verkeersveiligheid een impuls te kunnen geven. Gelijktijdig willen we ook de bereikbaarheid van onze stad op peil houden, ook voor bus-, nood- en hulpdiensten. Op een deel van onze wegen blijft daarom een snelheid van 50 km/uur nodig.
Onze stad is niet de enige gemeente die deze stap wil zetten. Op landelijk niveau heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen die de regering oproept om in samenspraak met kennisinstituten en gemeenten een nieuw afwegingskader op te stellen, waarbij een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur als leidend principe gehanteerd wordt. Op doorgaande wegen is de mogelijkheid daarvan af te wijken (lees: 50 km/uur te houden) als dat veilig kan.
Dit afwegingskader gaan wij betrekken bij ons heroverweging. Op dit moment is al wel duidelijk dat er een nieuwe categorie weg bij gaat komen; een gebiedsontsluitingsweg met een snelheid van 30 km/uur. Dit najaar werkt kennisinstituut CROW daarvoor de inrichtingskenmerken uit. Afhankelijk van die kenmerken kan een dergelijke categorie wellicht ook interessant zijn op delen van de route Nieuwstadweg – St. Agnetenweg waar voorzieningen zijn en waar veel wordt overgestoken.
Wij verwachten nu eind dit jaar, begin 2022 ons bestuur een voorstel te kunnen doen voor de herziene versie van onze wegencategorisering.